logoimi

شکل‌های مختلف ارائه خدمات مشاوره و تحقیق به کارفرمایان

واحد مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی، به پشتوانه‌ی بیش از نیم‌قرن تجربه، در کنار رهبران کسب‌وکارها و نهادها قرار می‌گیرد تا ایشان را در شناسایی و رفع مهم‌ترین چالش‌ها و هم‌چنین بهره‌مندی از مناسب‌ترین فرصت‌ها یاری دهد. این امر با ارائه‌ی طیف وسیعی از خدمات مشاوره‌ای، پژوهشی و رتبه‌بندی به نهادهای حاکمیتی، رشته‌ـ‌صنعت‌ها، بنگاه‌های مادر، شرکت‌های تجاریِ بزرگ و متوسط و کوچک، مؤسسات، شرکت‌های نوپا و متخصصان و مدیران کشور و در اشکال زیر صورت می‌پذیرد:

«مشاوره‌ی مادر» در فرآیند اجرای طرح‌های کلان مشاوره و پژوهشی به‌دست کارفرمایا؛

ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ی بالینی در فرآیندها و عملیات اجراییِ کارفرما؛

ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای در کلینیک مشاوره‌ی سازمان مدیریت صنعتی؛

طراحی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاربردیِ دارای اثرات بهبود سریع در عملکرد کارفرمایان؛

نظارت بر اجرای طرح‌های مشاوره‌ای، پژوهشی و اجرایی؛

عارضه‌یابی و حساب‌رسی (برای نمونه، در کشف مسائل محوری، یافتن گلوگاه‌ها و روان‌سازی عملیات)؛

طراحی، اجرا و ارائه‌ی مستقیم راهکارهای مبتنی بر حل مسئله در حوزه‌ی مشاوره مدیریت (ساختار، نظام‌های عملیاتی و …)؛

انجام پژوهش‌های کتاب‌خانه‌ای و میدانی، تولید دانش و ثبت تجربه‌های داخلی و بومی؛

انجام طرح‌های پژوهشی (بازار و محیط کسب‌وکار، حوزه‌ی صنعت، حوزه‌ی اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، و حوزه‌ی سیاست‌گذاری).

ما در ارائه خدمات مشاوره‌ای-پژوهشی به صورت ذیل عمل می‌کنیم:

ما با حساسیت و دقت بالا نسبت به شناخت و درک مسئله شما از طریق کسب اطلاعات بیشتر، سوابق و جزئیات هر چه بیشتر اقدام می‌نماییم. بدین منظور، ما (تیم مشاوران ما) با شما (مدیران، تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان اصلی) طی جلسات حضوری، تجربه ی گروه‌های کاری برای عارضه‌یابی و شناسایی مسئله را تجربه می‌کنیم و از طریق تعاملات مستقیم و از راه دور با شما، تناسب توان خود را برای حل مسئله شما می‌سنجیم، تا از اثربخشی همراهی خود و کمک‌های قابل ارائه به شما اطمینان حاصل نماییم، و ضمن آن، بتوانیم کارها را با نظم و سامان مشخص پیش ببریم.

ما با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، وضعیت منحصربفرد و بودجه خاص هر بنگاه -ضمن آن که راه‌حل‌های ما منعطف و قابل اختصاصی‌سازی با شرایط شما می‌باشد- سه راه‌کار روابط مالی تعریف کرده‌ایم که بنا به ضرورت و شرایط شما قابل استفاده است: (1) به صورت پروژه‌ای با شرح خدمات معین، شروع و خاتمه زمانی و حق‌الزحمه مشخص، (2) به صورت خدمات کلینیکی با توافق نتایج هر جلسه و به صورت ساعت-نرخ مشخص، (3) به صورت تضمینی و شراکت در منافع ایجاد شده حاصل از ارائه خدمات.

مدیریت پروژه ما به گونه‌ای است که ابتدا مجری طرح (مدیر پروژه) تخصیص داده می‌شود که رابط کارفرما است و مسئولیت تمامی هماهنگی‌ها و اجرای پروژه را بر عهده دارد. تجربه نشان می‌دهد، پروژه‌ها کاملا بر طبق برنامه از قبل تعیین شده پیش نمی‌روند، لذا، مدیر پروژه مسئولیت هر نوع تغییر و تنظیم برنامه، پیشبرد کارها و اقدامات را بر عهده دارد و باید تضمین نماید هر دغدغه‌ای شناسایی شده، به نحو احسن پاسخ داده شده و حل می‌شود.

  • تیم پروژه ما (مطابق برنامه طرح و زمانبندی توافق شده) و متناسب با نوع خدمت و روش توافق‌شده در محیط کارفرما حاضر خواهند بود. این حضور یا به صورت تعداد معدودی جلسه در هفته (یک یا دو جلسه) و یا به صورت مقیم محیط کارفرما خواهد بود.
  • ما با بیش از پنجاه مشاور و کارشناس تمام‌وقت، و صدها همکار وابسته و پاره‌وقت، منابع و آمادگی لازم و کافی برای مقابله با مسائل غیرمنتظره و تغییرات عمده -که ممکن است و محتمل است در طول پروژه ایجاد شود- را دارا هستیم.
  • مدیرمسئول طرح (مدیر علمی/ مدیر فنی) یکی از مشاوران ارشد سازمان است که نماینده‌ی کارفرما است و از طرف ما در تیم پروژه حضور دارد و در ضمن، کیفیت کار و نتایج را نیز تضمین می‌نماید. ایشان غیر از مراحل آغازین پروژه، در تمامی مراحل مهم و نقاط عطف اجرایی پروژه با کارفرما در تعامل خواهند بود.

ساعات کاری ما بیش از 12 ساعت است. و دلیل آن، حضور ما در خارج از تهران، در تمامی شهرستان‌ها و استان‌های کشور است. علی‌رغم آنکه از شاخص‌های انتخاب و ارزش‌های تیم مشاوران سازمان مدیریت صنعتی، می‌توان به سخت‌کوشی، علاقمندی به تنوع شغلی و تجربه‌های متنوع، توان کار بالا و تحمل شرایط سخت، خودشناسی و خود یادگیرنده بودن نام برد، اما ما به ایجاد تعادل بین زندگی کاری-شغلی و زندگی خانوادگی و فردی همکاران خود نیز اعتقاد داریم و بدین منظور، محیط کاری صمیمانه و منعطف برای جبران استرس و فشارهای کاری به‌خصوص در شرایط خاص و زمان‌های بحرانی پروژه‌ها فراهم می‌آوریم.

نقش های ما در ارائه خدمات مشاوره‌ای-پژوهشی:

خبره (Expert)

دانش را فراهم می‌کند که مسئله تعریف شده‌ی مشتری حل شود.

مشتری می‌داند (/فکر می‌کند می‌داند) مشکل/فرصتی وجود دارد. قادر است (/فکر می‌کند می‌تواند) مشکل/فرصت را تعریف کند. از مشاور خبرگی راهکار برای حل‌مسئله و یا استفاده از فرصت را می‌طلبد. مشاور دانش لازم برای ارزیابی نظریه‌های مختلف را دارد. اطلاعات بهینه‌کاوی و دانش بیرونی دیگر را بکار می‌گیرد، از شبکه خود کمک می‌گیرد، مشتری را به مشتریان دیگر –غیررقیب- معرفی می‌کند تا به بهترین روش‌های جاری در صنایع دیگر دسترسی یابد.

پزشک معالج (Doctor) * مشاور محتوا (Context)

مشکل مشتری را شناسایی و حل می‌کند.

مشتری نقش بیمار را بازی می‌کند و  ذهنیت مبهمی درباره مسئله دارد و نمی‌تواند آن را تعریف کند. مشاور برای عارضه‌یابی بکار گرفته می‌شود و سرانجام، نسخه‌ای برای درمان، تجویز می‌کند. ممکن است، بعدا در اجرا نیز کمک کند و برای نظارت و کنترل نیز.

تسهیلگر (Facilitator) * مشاور فرآیندی (Process)

فرآیندی را فراهم می‌کند که مشتری بتواند از آن برای شناسایی و حل مسئله استفاده کند.

فراهم کردن فرآیندی است که تحت هدایت و راهنمایی مشاور، خود مشتری مشکل را بیابد و خودش آن را حل کند. در این حالت، پذیرش راهکار و اجرا سهل‌تر خواهد بود چون کار خود مشتری است. در این روش، باید کارکنان با دقت و با توجه به قابلیت توسعه‌ی توانایی ایشان انتخاب شوند، نه فقط بدلیل ظرفیت آزاد در اختیارشان.

مشاوره مغزافزار (Brain Consultancy)

حل “مسئله جدید” مشتری نیازمند تلاش بسیار است و مشاور باید چرخ را اختراع کند. بنابراین الزامات زیادی را ایجاب می‌کند: مشاور باید تیز (باهوش) و خلاق باشد، باید دانش را کشف کند و توانایی حل جدیدترین مسئله و پیچیده‌ترین مسئله را داشته باشد. پس در این شیوه، قدرت ذهنی و مغزی او مهم است. مشاوره بر اساس «کشف دانش» (Knowledge Exploration) پیش می‌رود و این نوع مشاوره «مغزافزار» نامیده می‌شود.

مشاوره موسپید (Grey Hair Consultancy)

دراین نقش، از تجربیات گذشته برای حل مسئله استفاده می‌شود. این نوع مشاوره فقط برای مشکلاتی که قبلا حل شده‌اند مفید است و برای مسائل جدید مناسب نیست.

مشاوره رویه‌ای (Procedure Consultancy)

مشاوران برای افزایش بهره‌وری، تجربیات خود را به رویه تبدیل می‌کنند. رویه‌ها به شکل روش، ابزار، و تکنیک هستند. از آن جمله می‌توان از چارچوب‌ها (Framework)، مدل‌ها (Models)، نقشه راه (Road maps)، لیست‌های کنترلی (Checklists)، و برنامه‌های گام-به-گام (Step plans) نام برد.

با مدون‌سازی یک راهکار، افراد کمتر باتجربه و بی‌تجربه را نیز می‌توان استخدام و به‌کار گرفت. رویه‌های تدوین شده به این افراد آموزش داده می‌شود و مسائل شناخته‌شده مشتریان با کمک آن ابزارها رفع و حل می‌شوند.

چون موسسه مشاوره‌ای صاحب آن رویه است، و ایجاد ارزش نیز به آن رویه نیاز دارد، مالک “موسسه مشاوره” است که سهم بزرگی از حق‌الزحمه خدمات ارائه شده به مشتری را از آن خود می‌کند.

دو فایده‌ی این نوع مشاوره عبارتند از: (1) صرفه‌جویی هزینه و بهره‌وری کارآیی، و (2) سرعت (Efficiency and Leverage).

در این حالت، قدرت نفوذ اهرمی موسسه مشاوره بالا می‌رود و مدت زمان توسعه‌ی مشاوران نسبت به موسپیدان بسیار کمتر است. در نتیجه موسسه مشاوره مقیاس‌پذیر می‌شود.

باید دقت داشت که تمام دانش مشاوره قابل مدون‌سازی نیست. مدون‌سازی دانش ضمنی در ذهن مشاوران موسپید -اگر غیرممکن نباشد- بسیار سخت است. در ضمن، تقلید از رویه‌ها -نسبت به تجربه ضمنی- طرفداران کمتری دارد. چون دانش مدون‌شده آسان‌تر مشاهده و کپی‌برداری می‌شود و قانون از کپی و حقوق معنوی از آن حمایت نمی‌کند. دانش مدون‌شده مشاوران مغزافزار می‌تواند توسط مشاوران رویه‌ای کوچک کپی‌برداری شود و این موضوع نیازمند نوآوری بیشتر مشاوران مغزافزار است. پیروان خود را به رهبران فکری می‌رسانند، و رهبران فکری برای جلوتر بودن و ماندن، باید ایده‌ی بزرگتر بعدی در چنته خود داشته باشند.

مشاوره رویه‌ای به عنوان خدمت دانسته می‌شود.  ممکن است مشاوران رویه‌ای به تیم باتجربه نیاز نداشته باشند، ولی هنوز به افرادی نیاز دارند که توانایی توصیه و کمک به مشتری را دارا باشند. بنابراین مشاوره رویه‌ای وابسته به نیروی‌انسانی است و فعالیت نسبتا گرانی است.

مشاوره مبتنی بر نرم‌افزار (Software-based Consultancy)

برای کاهش هزینه مشاوره رویه‌ای، دانش مدون‌شده و تبدیل به نرم‌افزار می‌شود. بدین ترتیب، مشاوره مدیریت یک محصول (Productized) می‌شود. «خدمت» تبدیل به «محصول نرم‌افزاری» می‌شود. مثل نرم‌افزارهای تحلیل (Analytics) که برای شناسایی مسئله مشتری تولید شده‌اند. اولین و اصلی‌ترین نرم‌افزاری که مشاوران مدیریت استفاده می‌کنند، ابزار اکسل مایروسافت است و مثلا برای ایجاد سند طرح تجاری و ارزیابی‌ها از ماکروها و الگوهای استاندارد آن استفاده می‌کنند.

فروش نرم‌افزار نیز در همین حوزه است. به عنوان مثال، مشاور یک ابزار بهینه‌سازی مسیر را برای مدیریت لجستیک یک مشتری توسعه داده است، دفعات بعد، با تنظیمات اندک می‌تواند آن را به مشتری دیگری بفروشد.

مسلما، نرم‌افزار از رویه مقیاس‌پذیرتر است. مثلا McKinsey Solutions نرم‌افزار تحت وب است شامل دانش مبتنی بر وب (داده‌ها و نشریات مطالعات تطبیقی اختصاصی)، ابزارها (مثلا الگوریتم‌های تحلیلی) و پشتیبانی خبره برای شناسایی فرصت‌های بهبود کارآیی و طراحی راهکار بهبود بهره‌وری و پیاده‌سازی آن‌ها است.

ما مجهز به دانش روز جهانی و درک صحیح از اقتضائات داخلی و پیشرو در توسعه‌ی مدل‌های بومی هستیم.

از سطوح استراتژیک تا سطوح عملیاتی

مشاوره مدیریت (Management Consultancy)

مشاوره کسب‌وکار (Business Consultancy) و

ارائه توصیه (Advisory)

بخش عمومی و غیر انتفاعی

خدمات مشاوره‌ی استراتژی و تحول، بازنگری ماموریت، بازطراحی و سازماندهی و ارائه تمامی خدمات ما خاص نیاز این حوزه

هولدینگ‌ها و بنگاه‌های چند کسب‌وکاره

تعریف و توسعه‌ی الگوهای ارزش‌آفرینی ستاد برای زیرمجموعه، کاهش روابط ارزش‌زدا، و ایجاد و ارتقای ‌هم‌افزایی میان شرکت‌های زیرمجموعه

شرکت‌‌های نوپا و نوآفرین

خدمات مشاوره‌ی استراتژی و رشد، کلینیک مشاوره

بدنه دولت و شرکت‌های عمومی

مشاوره تدوین راه‌کارهای کلان و ملی، طرح‌های پژوهشی کاربردی، مشاوره تحول سازمانی و روابط کلان مدیریتی و ارائه تمامی خدمات خاص این حوزه

تیم مدیریتی، مدیران اجرایی و میانی

تقویت تصمیم‌سازی‌های کلان، قدرت تاثیرگذاری و تصمیم‌گیری، تعریف و اجرای اهاف و برنامه‌های حوزه‌های عملیاتی مختلف

هیئت مدیره و مدیران عامل

تقویت تصمیم‌گیری، جهت‌گیری و دیدگاه‌های استراتژیک و بلندمدت، و ارتباطات قوی و غنی

تیم‌های کاری و افراد

توانمندسازی کار جمعی، تقویت شایستگی‌های محوری، کمک به تحقق برنامه‌های توسعه فردی و رشد حرفه‌ای و تخصصی.

مدیران عملیاتی صنایع مختلف

برنامه‌ریزی عملیاتی، هدایت و راهبری تیم و کارکنان، اجرای برنامه و تحقق اهداف در بخش صنعت، خدمت و بخش عمومی، دولت و سازمان‌های عمومی و حاکمیتی.