IMI_logo_white

استراتژی‌های واکنش سریع به بحران کرونا

استراتژی‌های واکنش سریع به بحران کرونا

الف) کاهش ریسک انتقال بیماری:

بهداشت و گندزدایی

  • پروتکل بهداشت محیط کاری را آماده کنید (برای مثال نظافت محل کار بیشتر کرده و رویه‌های عملیاتی استاندارد (SOP) تهویه هوا را تقویت کنید.
  • عملیات بررسی سلامت/دمای بدن را برای کارکنان و بازدیدکنندگان در محل کار انجام دهید.
  • رفتارهای بهداشت فردی تمرین کرده و درباره فاصله‌گیری اجتماعی آموزش دهید.
  • برای افراد مقیم در محل کار ماسک، دستکش و وسایل ضدعفونی فراهم نمایید.

گروه‌ها را از یکدیگر به وسیله کار اقماری و یا کار در زمان‌های متفاوت (برای مثال هفتگی) جدا نمایید.

  • برای کار در محل به صورت تیم A و تیم B عمل کنید.
  • استفاده از محل کار را برای گروه‌های خاص محدود نمایید (مثال بازدیدکنندگان و یا افراد غیر ضروری) و از ملاقات‌های فردی، تعاملات رودر رو و اجتماعات اجتناب ورزید (مانند کارآموزی‌ها و فعالیت‌های روزمره).
  • در صورت امکان دورکاری یا موقعیت کار در خانه (WFH) را فراهم کرده و برای آن زیرساخت‌های مناسب فناورانه (مانند راه‌حل‌های IT ، VPN، ملاقات‌های مجازی شامل ویدئوکنفرانس) فراهم نمایید.
  • سیاست‌های مسافرتی را تنظیم نمایید (به عنوان مثال از سفرهای غیرضروری مخصوصأ به مناطق آلوده کم کنید، از مسافرت‌های بین کارخانه‌ای و حضور اشخاص ثالث جلوگیری کنید) و سیاست‌های مرخصی برای افراد بیمار را جهت افزایش انگیزه و تشویق به احتیاط بازبینی نمایید.
الف) تمرکز بر عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سود آوری و اعتمادسازی برای مشتری

یک گروه پاسخ سریع برای نظارت بر بازاریابی، فروش و اعمال قیمت‌گذاری تشکیل دهید.

  • عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سودآوری خود را بررسی و مدل‌سازی کنید و استراتژی‌های ورود به بازار را با توجه به شرایط جدید مورد بازنگری قرار دهید. (به عنوان مثال عوامل دخیل بر اثربخشی تیم فروش در شرایط بحران را بررسی کنید).
  • بر عواملی مانند اجتناب از سوءاستفاده از بحران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت نظارت داشته باشید (مانند افزایش قیمت در شرایط کمبود)

تغییرات در نیاز مشتری را درک کنید

  • با مشتریان ارتباط برقرار کنید، به شرایط و نیاز مشتری اهمیت دهید؛ با آنها جهت کاهش خطرات و اطمینان از قطع نشدن خدمات‌تان صحبت کنید.
  • مراقب تغییر رفتار مشتری باشید و به آن پاسخ دهید.
  • اقدامات و پیام‌های لازم جهت نشان دادن اطمینان و توانایی تحویل امور به مشتری را تعریف کنید (مانند بازاریابی چند کاناله و ارایه خدمات به روش‌های اینترنتی)
  • از طریق اقدامات کوچک (محلول ضدعفونی برای کارتخوان) و اقدامات بزرگ (دسترسی گسترده، سیاست مرجوعی) اطمینان مشتری را جلب نمایید.

پیشنهادات کالا و خدمات را بازبینی کنید.

  • فرصت‌های موجود جهت ارتباط قوی‌تر با مشتری‌های کلیدی را ارزیابی کنید. (برای مثال از طریق تماس، ارائه تخفیف، حمایت مالی)
  • منابع خود را به کانال‌ها، محصولات و خدمات کمتر آسیب دیده به طور مناسب اختصاص دهید (مانند فروش آنلاین و آفلاین)
الف) نقدینگی خود را با توجه به شرایط بحران به صورت بهینه مدیریت کنید.

یک تیم (مرکز) پایش نقدینگی جهت پیش‌بینی جریان نقدینگی و مدیریت/کاهش خطرات تشکیل دهید.

  • یک رفتار سخت‌گیرانه و محتاطانه جهت مدیریت نقدینگی اتخاذ کنید و استفاده غیرضروری از نقدینگی را کاهش دهید.
  • خود را برای تغییرات اساسی در چرخه تبدیل نقدینگی آماده سازید. (مثلا شرایط ارایه نقدینگی با تأمین‌کنندگان و یا دریافت نقدینگی از مشتری‌های کلیدی)
  • سرمایه در گردش را تنظیم کنید (مدیریت موجودی و شرایط پرداخت ها) تا از تحویل محصولات/خدمات با اولویت بیشتر مطمئن شوید.
  • جدول زمان‌بندی تسویه بدهی و تعهدات خود را مرتبا مرور و بازبینی کنید.

جریان نقدینگی مالی/سرمایه‌گذاری را تحت سناریوهای مختلف فشار بر بازار بسنجید.

  • گزینه‌های تأمین اعتبار یا دسترسی به اعتبار را ایمن‌سازی کنید با وام‌دهندگان/ بانک‌ها بر سر راه‌های اعتباردهی مذاکره کنید.
  • ریسک‌های اعتباری در حساب‌های موجود را بررسی کنید.
  • تعهدات مالی خود و شرایط فورس ماژور را بررسی کنید.

موجودیت نقشه راه‌های سرمایه‌گذاری موجود و سیاست تقسیم سود و نقشه‌های بازخرید سهام را ارزیابی کنید.

  • مخارج سرمایه غیر ضروری را به تعویق بیاندازید.
  • از خرج سرمایه کوتاه‌مدت/میان‌مدت پرهیز کنید. مگر این که توجیه بلندمدت واضحی داشته باشد.
  • به هر حال، اگر نقدینگی مشکلی ندارد، فرصت‌های پیشبرد دارایی را شناسایی کنید و با احتیاط در دوران شیوع از آن استفاده کنید (مانند بازسازی زیر ساخت‌ها، سرویس تجهیزات و … )
الف) هماهنگی، پاسخگویی سریع به تحوالت و برنامه‌ریزی

یک تیم پاسخ سریع متمرکز و فرا بخشی بسازید تا موقعیت را نظارت و تحت کنترل خود داشته باشند و توان تصمیم‌گیری سریع داشته باشند (حق تصمیم‌گیری لازم به آنها اعطاء شود و افراد کافی برای حرکت چابک به منظور عبور از محیط چالش‌برانگیز روزانه داشته باشند).

  • فرایندهای اساسی و منابع کلیدی را شناسایی نمایید (منابع انسانی، مالی، خرید، فناوری اطلاعات، حقوقی، املاک و غیره)
  • جلسات روزانه پاسخ سریع جهت فراهم نمودن تحلیل‌های مبتنی بر واقعیت برای فعال کردن تصمیم‌گیری سریع و با کیفیت بالا ایجاد کنید.

برنامه عملیاتی مستحکمی بر پایه 3-5 سناریوی مختلف میان‌مدت ایجاد کنید (برای مثال V,L,U,W ) و این برنامه‌ها را به صورت شفاف به سهام‌داران کلیدی توضیح دهید.

  • سناریوی کلان: سناریوهای مختلف بر اساس شکل و درجه سختی اثرات اقتصادی طراحی کنید.
  • مخصوص شرکت/داخلی: اثرات بالقوه بر گروه، سود و زیان، جریان نقدینگی و ترازنامه را بررسی کنید.
  • خطرات موجود و آینده را مشخص، ردگیری و کاهش دهید.

از تداوم رهبری پشتیبانی کنید.

مشاوران و متخصصان سازمان مدیریت صنعتی

کسب‌وکارهای کشور ما نیز ناگزیر با تغییرات زیادی روبرو خواهند بود که نیازمند برنامه‌ریزی، استراتژی‌های احتمالی، و برنامه‌های مختلف سازمانی است.

تنظیم سیاست‌های منابع‌انسانی و پروتکل‌های اداری، انطباق با الزامات قانونی و سیاست‌های حمایتی دولت، بررسی و مدل‌سازی‌های سازمانی (همچون: فروش، بازاریابی، قیمت‌گذاری، مدیریت ارتباط با مشتری، فرصت‌یابی، تامین و تدارکات، تولید، زنجیره ارزش، موجودی انبار، …)، تحلیل بازار، نظارت بر برون‌سپاری و روابط با پیمانکاران، ارزیابی و تقویت روابط با تامین‌کنندگان، طراحی و تقویت اتاق جنگ، مدیریت ریسک، آزمون تاب‌آوری، ایجاد و تقویت هوشمندی تجاری و شاخص‌های کلیدی عملکرد،  مدیریت مالی، سناریوهای سرمایه‌گذاری، ریسک اعتباری، ایجاد انضباط مالی، و … .

ما در تداوم رهبری، تقویت تیم و تیم‌سازی، برنامه‌ریزی‌ها، تعیین اهداف و برنامه‌های حمایتی، و هر نوع تغییر و تقویت ظرفیت سازمانی یک هم‌راه مورداعتماد برای شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

به دنبال حل مسائل سازمان خود هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید