استراتژی‌های واکنش سریع به بحران کرونا

الف) کاهش ریسک انتقال بیماری:

بهداشت و گندزدایی

  • پروتکل بهداشت محیط کاری را آماده کنید (برای مثال نظافت محل کار بیشتر کرده و رویه‌های عملیاتی استاندارد (SOP) تهویه هوا را تقویت کنید.
  • عملیات بررسی سلامت/دمای بدن را برای کارکنان و بازدیدکنندگان در محل کار انجام دهید.
  • رفتارهای بهداشت فردی تمرین کرده و درباره فاصله‌گیری اجتماعی آموزش دهید.
  • برای افراد مقیم در محل کار ماسک، دستکش و وسایل ضدعفونی فراهم نمایید.

گروه‌ها را از یکدیگر به وسیله کار اقماری و یا کار در زمان‌های متفاوت (برای مثال هفتگی) جدا نمایید.

  • برای کار در محل به صورت تیم A و تیم B عمل کنید.
  • استفاده از محل کار را برای گروه‌های خاص محدود نمایید (مثال بازدیدکنندگان و یا افراد غیر ضروری) و از ملاقات‌های فردی، تعاملات رودر رو و اجتماعات اجتناب ورزید (مانند کارآموزی‌ها و فعالیت‌های روزمره).
  • در صورت امکان دورکاری یا موقعیت کار در خانه (WFH) را فراهم کرده و برای آن زیرساخت‌های مناسب فناورانه (مانند راه‌حل‌های IT ، VPN، ملاقات‌های مجازی شامل ویدئوکنفرانس) فراهم نمایید.
  • سیاست‌های مسافرتی را تنظیم نمایید (به عنوان مثال از سفرهای غیرضروری مخصوصأ به مناطق آلوده کم کنید، از مسافرت‌های بین کارخانه‌ای و حضور اشخاص ثالث جلوگیری کنید) و سیاست‌های مرخصی برای افراد بیمار را جهت افزایش انگیزه و تشویق به احتیاط بازبینی نمایید.
الف) تمرکز بر عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سود آوری و اعتمادسازی برای مشتری

یک گروه پاسخ سریع برای نظارت بر بازاریابی، فروش و اعمال قیمت‌گذاری تشکیل دهید.

  • عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سودآوری خود را بررسی و مدل‌سازی کنید و استراتژی‌های ورود به بازار را با توجه به شرایط جدید مورد بازنگری قرار دهید. (به عنوان مثال عوامل دخیل بر اثربخشی تیم فروش در شرایط بحران را بررسی کنید).
  • بر عواملی مانند اجتناب از سوءاستفاده از بحران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت نظارت داشته باشید (مانند افزایش قیمت در شرایط کمبود)

تغییرات در نیاز مشتری را درک کنید

  • با مشتریان ارتباط برقرار کنید، به شرایط و نیاز مشتری اهمیت دهید؛ با آنها جهت کاهش خطرات و اطمینان از قطع نشدن خدمات‌تان صحبت کنید.
  • مراقب تغییر رفتار مشتری باشید و به آن پاسخ دهید.
  • اقدامات و پیام‌های لازم جهت نشان دادن اطمینان و توانایی تحویل امور به مشتری را تعریف کنید (مانند بازاریابی چند کاناله و ارایه خدمات به روش‌های اینترنتی)
  • از طریق اقدامات کوچک (محلول ضدعفونی برای کارتخوان) و اقدامات بزرگ (دسترسی گسترده، سیاست مرجوعی) اطمینان مشتری را جلب نمایید.

پیشنهادات کالا و خدمات را بازبینی کنید.

  • فرصت‌های موجود جهت ارتباط قوی‌تر با مشتری‌های کلیدی را ارزیابی کنید. (برای مثال از طریق تماس، ارائه تخفیف، حمایت مالی)
  • منابع خود را به کانال‌ها، محصولات و خدمات کمتر آسیب دیده به طور مناسب اختصاص دهید (مانند فروش آنلاین و آفلاین)
الف) نقدینگی خود را با توجه به شرایط بحران به صورت بهینه مدیریت کنید.

یک تیم (مرکز) پایش نقدینگی جهت پیش‌بینی جریان نقدینگی و مدیریت/کاهش خطرات تشکیل دهید.

  • یک رفتار سخت‌گیرانه و محتاطانه جهت مدیریت نقدینگی اتخاذ کنید و استفاده غیرضروری از نقدینگی را کاهش دهید.
  • خود را برای تغییرات اساسی در چرخه تبدیل نقدینگی آماده سازید. (مثلا شرایط ارایه نقدینگی با تأمین‌کنندگان و یا دریافت نقدینگی از مشتری‌های کلیدی)
  • سرمایه در گردش را تنظیم کنید (مدیریت موجودی و شرایط پرداخت ها) تا از تحویل محصولات/خدمات با اولویت بیشتر مطمئن شوید.
  • جدول زمان‌بندی تسویه بدهی و تعهدات خود را مرتبا مرور و بازبینی کنید.

جریان نقدینگی مالی/سرمایه‌گذاری را تحت سناریوهای مختلف فشار بر بازار بسنجید.

  • گزینه‌های تأمین اعتبار یا دسترسی به اعتبار را ایمن‌سازی کنید با وام‌دهندگان/ بانک‌ها بر سر راه‌های اعتباردهی مذاکره کنید.
  • ریسک‌های اعتباری در حساب‌های موجود را بررسی کنید.
  • تعهدات مالی خود و شرایط فورس ماژور را بررسی کنید.

موجودیت نقشه راه‌های سرمایه‌گذاری موجود و سیاست تقسیم سود و نقشه‌های بازخرید سهام را ارزیابی کنید.

  • مخارج سرمایه غیر ضروری را به تعویق بیاندازید.
  • از خرج سرمایه کوتاه‌مدت/میان‌مدت پرهیز کنید. مگر این که توجیه بلندمدت واضحی داشته باشد.
  • به هر حال، اگر نقدینگی مشکلی ندارد، فرصت‌های پیشبرد دارایی را شناسایی کنید و با احتیاط در دوران شیوع از آن استفاده کنید (مانند بازسازی زیر ساخت‌ها، سرویس تجهیزات و … )
الف) هماهنگی، پاسخگویی سریع به تحوالت و برنامه‌ریزی

یک تیم پاسخ سریع متمرکز و فرا بخشی بسازید تا موقعیت را نظارت و تحت کنترل خود داشته باشند و توان تصمیم‌گیری سریع داشته باشند (حق تصمیم‌گیری لازم به آنها اعطاء شود و افراد کافی برای حرکت چابک به منظور عبور از محیط چالش‌برانگیز روزانه داشته باشند).

  • فرایندهای اساسی و منابع کلیدی را شناسایی نمایید (منابع انسانی، مالی، خرید، فناوری اطلاعات، حقوقی، املاک و غیره)
  • جلسات روزانه پاسخ سریع جهت فراهم نمودن تحلیل‌های مبتنی بر واقعیت برای فعال کردن تصمیم‌گیری سریع و با کیفیت بالا ایجاد کنید.

برنامه عملیاتی مستحکمی بر پایه 3-5 سناریوی مختلف میان‌مدت ایجاد کنید (برای مثال V,L,U,W ) و این برنامه‌ها را به صورت شفاف به سهام‌داران کلیدی توضیح دهید.

  • سناریوی کلان: سناریوهای مختلف بر اساس شکل و درجه سختی اثرات اقتصادی طراحی کنید.
  • مخصوص شرکت/داخلی: اثرات بالقوه بر گروه، سود و زیان، جریان نقدینگی و ترازنامه را بررسی کنید.
  • خطرات موجود و آینده را مشخص، ردگیری و کاهش دهید.

از تداوم رهبری پشتیبانی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

به اشتراک گذاری این مقاله
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook