طراحی نظام جبران خدمت کارکنان

اگر نظام پرداخت شرکت شما توان جبران تلاش و زحمت کارکنان‌تان را نداشته باشد، با چند مشکل روبه‌رو خواهید شد: کارکنانی بی‌انگیزه خواهید داشت که چندان اشتیاقی برای قبول مسئولیت‌های جدید ندارند و خلاقیتی در کار خود بروز نمی‌دهند. این کارکنان،‌ حتا اگر وجدان کاری خویش را حفظ کنند و پا در مسیر کم‌فروشی نگذارند، خواه ناخواه کیفیت کارشان افت می‌کند و مشارکت مازاد بر وظیفه را هم که دیگر نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت.

از طرفی، خروج کارکنان توانا و شایسته به‌دلیل نظام نامناسب پرداخت و جبرانِ خدمت نیز زیانی است ترمیم‌ناپذیر! زیرا زمانی‌که نیروهای خبره و ماهر خود را از دست دهیم، نمی‌توانیم جانشین مناسبی پیدا کنیم، و افراد جدید تجربه و کارآمدیِ نفرات قبلی را نخواهند داشت.

گستردگی دامنه‌ی فعالیت سازمان‌ها، و طبیعتِ وظایف متنوعی که بر عهده‌ی دارند، ایجاب می‌کند که هر شرکت منابع ‌انسانی خود را در کلیه‌ی سطوح سازمانی در بالاترین حد دانش، کارآیی، و مسئولیت‌پذیری برگزیند و نگه دارد. به همین دلیل نظام حقوق و دستمزد شرکت (به‌عنوان یکی از اقلام سبد جبران خدمت) باید به‌نحوی طراحی شود که ــ به‌رغم مشکلات، کمبود تخصص‌ها و شرایط عرضه و تقاضای کار در بازار ــ بتوان افراد مناسب‌تری را جذب و آن‌ها را حفظ کرد.

نظام جبران خدمات چیست؟

دست‌یابی به اهداف استراتژیک و تحقق آن‌ها نیازمند نظام و سیستمی است که بتواند جذب و نگه‌داشت نیروی‌انسانی کارآمد، و توسعه‌ی بهداشت روانی نیروی ‌انسانی را محقق کند و بر توان رقابتی شرکت بیفزاید. اگر نظام جبران خدمت به‌خوبی و متناسب با نیازهای کارکنان طراحی شود زمینه‌ساز ایجاد امنیت اقتصادی ــ‌ به‌عنوان یکی از عوامل مهم امنیت فکری و اجتماعی ــ برای کارکنان خواهد بود و به تقویت انگیزه، افزایش تعلق سازمانی و کیفیت کارهای انجام‌شده و محصولات و نتایج کاری ایشان می‌انجامد. اما توجه ناکافی به این نظام هر سازمانی را در تأمین نیروی مناسب و نگه‌داشت آن‌ها دچار مشکل می‌‌کند و یکی از زمینه‌های ترک خدمت و از دست رفتن این سرمایه‌ی مهم سازمانی خواهد بود. عوامل متعددی در ایجاد و افزایش تعلق سازمانی ــ که لازمه‌ی تضمین کیفیت کار و اثربخشی نتایج است ــ دخیل‌اند که به آن‌ها 3P یا سه بُعد پرداخت می‌گویند.

ما چگونه شما را راهنمایی می‌کنیم؟

ما در سازمان مدیریت صنعتی با بهره‌گیری از مدل‌های معتبر و به‌روز جهانی، دانش و درک عمیق از فرهنگ کار در کشور، تحلیل بانک‌های اطلاعاتی معتبر از وضعیت پرداخت در جامعه، و درس‌آموخته‌ها و تجربه‌ی پروژه‌های متنوع، قادر هستیم نظام پرداخت عادلانه و مؤثری طراحی کنیم و به اجرا درآوریم که جواب‌گوی نیازهای کارفرمایان و راهکاری بهینه برای حل چالش‌های ناشی از عوامل بیرونی و درونی شرکت‌ها است.

ما در طراحی نظام جبران خدمت هفت مرحله‌ی زیر را با شما طی می‌کنیم:

شناخت وضع موجود نظام پرداخت، تحلیل پارامترهای اثرگذار چون اهداف، استراتژی‌ها و ساختار (از طریق بررسی اسناد و مستندات و انجام مصاحبه‌های تخصصی)؛

تجزیه و تحلیل مشاغل و تدوین شناسنامه‌های شغلی دربرگیرنده تمامی ویژگی‌های مشاغل (از طریق مصاحبه، مشاهده، پرسش‌نامه و بررسی سوابق)؛

انتخاب و طراحی مدل بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل شغل؛

تعیین الزامات و پارامترهای محاسباتی مبتنی بر اصول و مفروضات مدیریتی؛

اجرای نظام با استفاده از داده‌های واقعی و محاسبه و تعیین بار مالی مبتنی بر الزامات قانونی؛

پیاده‌سازی نظام در محیط کارفرما (به‌همراه آموزش افراد کلیدی در فرآیند و پاسخ‌گویی به سوالات کارکنان حین و پس از اجرای نظام)؛

توان‌مندسازی مسئولان برای درک مدل اجرایی، اجرای مستمر نظام و ملاحظات سالیانه و دوره‌ای نظام جبران خدمات.

مزایای استفاده از خدمت طراحی سیستم جبران خدمت سازمان مدیریت صنعتی

تیم مجری نظام حقوق و دستمزد در سازمان مدیریت صنعتی همواره از مشارکت تیم کارفرما در تمامی مراحل طراحی و اجرا بهره می‌گیرد تا، ضمن افزایش کیفیت کار، انتقال دانش و تجربه در حین کار نیز صورت گیرد. ما از طریق طراحی نظامی منطقی، منصفانه و عادلانه می‌کوشیم تا همراهی مدیران و کارکنان جلب شود، و پذیرش تغییر تسهیل گردد، و نشاط و سرزندگی کاری برای کارفرما و همکاران فراهم شود.

سازمان مدیریت صنعتی برای هر کارفرمایی راه‌حل اختصاصی و متناسب تهیه و طراحی می‌کند. ما برای ارائه‌ی خدمت با هزینه‌هایی مطلوب و مقرون‌به‌صرفه، از استانداردها و الگوهای جهانی و بومی‌سازی‌شده‌ی سازمان نیز استفاده می‌کنیم، ولی هرگز کپی یک الگو را، بدون آزمون اعتبار و تناسب آن برای مشتری، به کارفرمای خود ارائه نمی‌دهیم. ما همواره راه‌حل‌هایی برازنده و درخور شرکت تعریف می‌کنیم.

برخی مشتریان سازمان در حوزه مدیریت پروژه