طراحی نظام مدیریت عملکرد

لابد خودتان تجربه کرده‌اید که هروقت هدف سنجیده‌ای داشته‌اید و مسیر دست‌یابی به آن نیز برای‌تان روشن بوده، با سهولت بیش‌تری آن را محقق کرده‌اید. و بی‌شک این توصیه‌ی روان‌شناسانه را نیز شنیده‌اید که روزهایی که عملکرد و پیشرفت خوبی در برنامه‌هاتان و اجرای کارهاتان دارید، به خود پاداش دهید و به‌طریقی از تلاش و موفقیت خود قدردانی کنید؛ و در زمان‌های رخوت و درجا زدن نیز کمی خود را گوشمالی دهید. زمانی که به‌موقع از عملکرد خود آگاه شده و بازخورد مناسب گرفته‌اید، با انگیزه و همراهی بیش‌تر آن کار را به اتمام ‌‌رسانده‌اید. همه‌ی این‌ها بر پایه‌ی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری قابل حصول است.

از همین روست که طراحی و اجرای نظام مدیریت عملکرد به یک ضرورت تبدیل شده است، چون نقش نیروی ‌انسانی در نیل به اهداف هر سازمان اهمیت به‌سزایی دارد.

استقرار مدیریت صحیح در هر سازمان مستلزم ایجاد زمینه‌ی مناسب برای استفاده‌ی مطلوب و بهینه از منابع موجود آن است. و این امر ممکن نیست مگر آن‌که محیطی سازنده و پویا برای گسترش فرهنگ کار ایجاد شود و برای استفاده‌ی مطلوب و بهینه از منابع‌ انسانی نیز ارزیابی دقیق و منطقی از کارکنان صورت بپذیرد.

نظام مدیریت عملکرد چیست؟

طی فرآیند مدیریت عملکرد، مدیران و سرپرستان عملیاتی سازمان‌ها عملکرد واحد و کارکنان تحت سرپرستی خویش را هدایت و بر آن نظارت می‌کنند. این فرآیند از هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شروع می‌شود، از طریق آموزش و توسعه استقرار می‌یابد، و با مربی‌گری هدایت می‌شود. در ادامه نیز، به نظارت و ارزیابی، اصلاح و بازخورد، و پاداش عملکرد و ثبت نتایج می‌انجامد.

اگر اجرای این نظام به یک تجربه‌ی‌ برنده‌ـ‌برنده برای مدیران و کارکنان تبدیل شود، فرصت مهمی برای شناسایی نیازها، سازمان‌دهی فعالیت‌ها، هدایت مستمر، تقویت ارتباطات، و افزایش انگیزه فراهم می‌کند. از دیدگاه سازمانی، کاربرد نظام مدیریت عملکرد ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان هیچ سازمان موفقی را بدون نظام مدیریت عملکرد تصور کرد.

تأثیر بر کسب‌و‌کار بنگاه

هرگاه نظام مدیریت عملکرد به‌طور صحیح و مستمر اجرا شود، از طریق آن می‌توان به اهداف زیر دست یافت:

بازنگری در اهداف، استراتژی‌ها، و برنامه‌های سازمان

هم‌سویی اقدامات واحدها

تحقق یادگیری سازمانی و ارتقای دانش نظری و عملی همکاران

شناسایی قوت‌ها و زمینه‌های بهبودپذیرِ کارکنان

شناسایی قابلیت‌های رشد و ارتقای کارکنان

توسعه و به‌سازی کارکنان

ارتقای کارایی و اثربخشی واحدها و افزایش بهره‌وری سازمان

جبران عادلانه‌ی خدمت کارکنان

با اجرای نظام مدیریت عملکرد کارفرما قادر خواهد بود تا به‌وسیله اطلاعات کمّی و قیاس‌پذیر و با استفاده از ضوابط و معیارهای مشخص، هم (۱) به ارزیابی دقیق واحدها و افراد بپردازد و به توانایی‌ها و نارسایی‌های برنامه‌ها و اقدامات و نیز نیروی انسانی موجود واقف شود و هم (۲) برای بارور کردن توانایی‌های بالقوه‌ی افراد و رفع نارسایی‌ها اقداماتی در نظر بگیرد. نتیجه‌ی این اقدامات افزایش انگیزه در کارکنان، ایجاد پویایی لازم در محیط کار، و بالا بردن بازدهِ کاری افراد خواهد بود.

ما چگونه شما را راهنمایی می‌کنیم؟

ما در طراحی نظام مدیریت عملکرد هفت مرحله‌ی زیر را با شما طی می‌کنیم:

شناخت اهداف، استراتژی‌ها، ساختار، وضعِ موجود نظام ارزیابی عملکرد (از طریق مطالعه و بررسی اسناد و مستندات کارفرما و انتظاراتی که از جلسه‌های مصاحبه گرد آورده می‌شوند)؛

انتخاب و طراحی مدل ارزیابی متناسب، بر اساس نتایج حاصل از بررسی و شناخت؛

طراحی نظام و آزمودنِ آن در محیط کارفرما؛

ارائه‌ی طراحی‌ها و نظام شبیه‌سازی‌‌شده (پروتوتایپ) به تیم سیستم‌ها و روش‌ها و واحد فن‌آوری‌ اطلاعات کارفرما و همراهی با تیم فنی تخصیص‌یافته برای ایجاد بستر IT مناسب و پیاده‌سازی نظام؛

راه‌اندازی و فرهنگ‌سازی اجرای نظام (از طریق آموزش افراد کلیدی در فرآیند، پاسخ‌گویی به سوالات کارکنان حین و پس از اجرای نظام)؛

انتقال دانش و تجربه به تیم مدیریت ارشد و نیز مسئولان مرتبط برای ایجاد بستر بهبود مستمر و اجرای بهینه‌ی نظام در بلندمدت؛

همراهی و هدایت تیم کارفرما طی یک دوره‌ اجرای کامل نظام مدیریت عملکرد.

مزایای استفاده از خدمت طراحی نظام مدیریت عملکرد سازمان مدیریت صنعتی

در سازمان مدیریت صنعتی، ما تجربه و توانایی کاملی در طراحی نظام مدیریت عملکردی متناسب با شرایط موجود و برنامه‌های آتی کارفرما داریم. کمک و همکاری در استقرار و راه‌اندازی نظام در جنبه‌های مختلف (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و دانش‌افزاری) ما را قادر کرده تا خدمتی جامع و همه‌جانبه ارائه دهیم که به‌خوبی پاسخ‌گوی نیاز مشتری باشد.

ما با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و چندرشته‌ای (دارای تجربه در چند حوزه‌ی تخصصی) در ارائه‌ی بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل به کارفرما تعهد داریم. در طراحی مدل ارزیابی کارکنان از متخصصان حرفه‌ای طراحی «مدل شایستگی» بهره گرفته‌ایم و متناسب‌سازی مدل با شرایط جهانی (بانک‌های اطلاعاتی جهانی) را نیز از طریق به‌گزینی و مطالعه‌ی تطبیقی صنعت پیش برده‌ایم. بدین ترتیب است که ما یک نظام اثربخشِ مدیریت عملکرد را برای شما پایه‌گذاری می‌کنیم.

برخی مشتریان سازمان در حوزه مدیریت پروژه