هر موجود زنده برای ادامهی حیات به اکسیژن نیاز دارد. هر سازمان هم برای بقا و موفقیت نیازمند «پول» است، و تأمین، تضمین و برگشت پول به کالبد سازمان نیز دغدغهی «بازاریابی و فروش» است. این کار نیازمند اطلاعات از درون و بیرون شرکت و نیز اطلاعات محیطی است تا تصمیمگیریها بهموقع و درست باشد. وگرنه، نهتنها هزینههای مضاعفی ایجاد میشود، بلکه امکان احیا و بازیابی کسبوکار باارزش شما از دست میرود! اگر تاکنون مدیریت بازاریابی و فروش را جدی نگرفتهاید، حیات سازمان و کسبوکار خود را به خطر انداختهاید.
«چرا، با وجود کثرت و تنوع بسیار زیاد منابع و داراییها در این سرزمین، وضعیت عمومی اقتصاد و روند توسعهی کشور ما همواره با چالشهای جدی مواجه بوده است؟»
این یکی از پرسشهایی است که طی دهههای اخیر ذهنیت جمعی ما ایرانیان را بهشدت به خود مشغول کرده و بارها آن را از خود یا دیگران پرسیدهایم. بیگمان، یک پاسخ بسیار جدی و مقبول به این پرسش این است که ما داشتهها یا داراییهای خود را درست مدیریت نمیکنیم.
الوین تافلر در جایی گفته بود: «شما یا خود استراتژی دارید و یا بخشی از استراتژی دیگران خواهید بود!». مدیران و سازمانها ناگزیرند فرصتهای محیطی و تغییرات قواعد بازی ناشی از فنآوریهای جدید، نگرشهای نو و روشهای نوین را بهموقع دریابند؛ همچنین باید تیمی همراه، باانگیزه و دارای حس تعلق به سازمان داشته باشند تا از فرصتها بهرهمند شوند و طبق استراتژیِ سازمان آیندهی مطلوب را بسازند.
ساماندهی درست به ایجاد مجموعهای میانجامد که دارای انسجام و یکپارچگی، سرعت تصمیمگیری و عمل، همافزایی تیمهای مدیریتی، همسویی کسبوکارهای مختلف، و همآهنگی واحدها و گروهها و زیرمجموعههای مختلف (داخلی، گروه هولدینگ، همکاران پیوسته، وابسته و شبکهی بیرونی) است؛ و نتیجهی آن تحقق استراتژیها، رشد و توسعه، تولید ثروت و ارزش برای مشتریان و جامعه و دیگر ذینفعان خواهد بود.
بسیاری از مدیران از مشکلات جذب نیروی متناسب با نیاز سازمانشان گلهمندند، یا از ناکارآمدی فرآیندهای مدیریت منابع انسانی، نظیر سیستم جبران خدمات، و یا مدیریت عملکرد، ناراضیاند، و اساساً شناخت توانمندیها و ضعفهای افراد را دشوار مییابند. آنان باور دارند که اگر بتوانند این مسائل را حل کنند، و افرادی با توان و انگیزهی بالا در اختیار داشته باشند، حلکردن مشکلات عملیاتی و اجرایی کسبوکارشان چندان دشوار نخواهد بود.
پروژههای نیمهتمام بسیاری در کشور وجود دارند. پروژههای ملی مشهوری هم هستند که به اتمام رسیدهاند ولی نهتنها مسئله را حل نکردهاند، بلکه خود مشکلی بر مشکلات افزودهاند. اگر به مدیریت پروژه توجه کافی نشود، کارها بهدرستی پیش نخواهند رفت و هیچ هدف و برنامهای محقق نخواهد شد. تحققنیافتنِ اهداف و برنامههای پروژه معضلی است فراگیر: در سطح بنگاههای بزرگ و کوچک و خُرد، دولتی و خصوصی، نوپا و نوآفرین، عملیاتی و تولیدی، فرآیندی و یا پروژهمحور.
اگر مدیران و کارکنان دانش و اطلاعات درست را بهموقع در اختیار داشته باشند، مرتکب خطاهای مجدد و دوبارهکاری نمیشوند و، در ضمن، گذار از بحرانها و مسائل کسبوکار آسانتر خواهد شد. چنان سازمانی میتواند دیرزمانی در مسیر موفقیت و ارزشآفرینی پابرجا بماند و در عرصهی رقابت پشتگرم به آموختهها و دانشی باشد که نسلهای مختلف کارکناناش به یکدیگر انتقال دادهاند.
«مسئولیت اجتماعی یک مزیت رقابتی استراتژیک برای شرکتهاست، نه یک ابزار کمک به امور خیریه ــ آنهم از نوع مساعدت مالی!» مایکل پورتر در کتاب معروف استراتژی رقابتی تأکید میکند که ابعاد مسئولیتهایی که یک شرکت برای خود، اقتصاد، جامعه و محیطزیست باید در نظر داشته باشد، بسیار فراتر از سرریز بخش کوچکی از درآمد و فعالیتها بهعنوان اعانه، خیریه و عامالمنفعه است.
ساماندهی امور مالی هر سازمان از منظر چهار وجه استراتژی، ساختار، فرآیند و سیستم (روش)های مالی از وظایف اصلی مدیریت مالی است. سازمان مدیریت صنعتی در ارایه خدمات مشورتی خود به شرکتها، موسسات و سازمانها، دیدگاهی را برگزیده است که به شکلی جامع و سیستمی، بر ابزارهای مدیریتی چهارگانه این وجوه و نیز سایر جنبههای تخصصی کسب و کار، همچون: عملیات، منابع انسانی، بازاریابی و فروش، تامین و لجستیک، فناوری اطلاعات، کیفیت و … توجه کافی داشته باشد.
دغدغهی بسیاری از مدیران بنگاههای اقتصادی و سازمانها این است که بتوانند میزان تولید کالاها و خدمات خود را بیشتر؛ کیفیت کالاها و خدمات تولیدی خود را بهتر؛ قیمت تولید کالاها و خدمات را پایین و سود حاصل از فعالیتهای خود را افزایش دهند. راز موفقیت در این راه، استفاده و بهکارگیری « نظام مدیریت بهرهوری به صورت کامل و با روش صحیح» است. سازمان مدیریت صنعتی به عنوان متولی اجرای چرخه بهرهوری در صنعت و بازوی اجرایی سازمان ملی بهرهوری در این راه همکاری موثری داشته و عمل مینماید.
سازمان مديريت صنعتی، با پشتوانه بيش از 50 سال حضور موثر در فضای اقتصادی و اجتماعی كشور ماموريت خود را كمك به توسعه ظرفيت مديريت و تحول و بهسازی سازمان ها و دستيابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور از طریق مشاوره، آموزش و تحقیق می داند و می كوشد.
تمامی حقوق مادی و معنوی برای معاونت مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی محفوظ است.