تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک گردشگری

فرهنگ یک مزیت رقابتی نهفته است. جو و فرهنگ سازمانی شخصیت وجودی یک سازمان است.

حکایت پندآموزی هست که سه کارگر داشتند دیوار یک مدرسه رو آجر به آجر می‌ساختند.
یکی به کارگرها گفت “چه کاری انجام می‌دهید؟”

اولی گفت: “مگه نمی‌بینی؟ دارم جون می‌کنم!”
دومی گفت: “زحمت می‌کشم تا یک لقمه نون حلال برای خانواده‌ام در بیارم!”
سومی گفت: “دارم دیوار مدرسه شهرم رو می‌سازم تا فرزندانم باسواد شوند!”
هر سه، کارگر؛ هر سه، ساعت کار مساوی؛ هر سه، به یک اندازه دست‌مزد می‌گیرند. ولی بینش و نگاه متفاوت دارند و دیواری که می‌سازند مسلما کیفیت متفاوت خواهد داشت.

اين پروژه با تمركز بر اهدف زير به مرحله‌ی تدوين نقشه‌ی فرهنگي و مديريت فرهنگي وارد شد:

  1. شناخت فرهنگ سازماني موجود در بانک گردشگری (فرهنگ کلان)؛
  2. شناخت خرده‌فرهنگ‌هاي موجود در بخش‌هاي مختلف بانک گردشگري؛
  3. مقايسه‌ي نظرات کارکنان بخش‌هاي مختلف بانک در مورد فرهنگ سازماني و تفاوت‌هاي موجود در ديدگاه‌هاي آنان؛
  4. ترسیم وضعیت مطوب فرهنگ سازمانی در بانک گردشگری؛
  5. ارائه‌ی راهکارهای بهبود فرهنگ سازمانی بانک گردشگری.