انجام طرح های پژوهشی

سازمان مدیریت صنعتی، از آغاز فعالیت خود، مطالعات پژوهشی را در دو سطح در دستور کار قرار داده است:

  • در سطح کلان که بر مسائل کلی کشور و سیاست‌گذاری‌های آن مربوط می‌شود و در حقیقت محیط کسب‌و‌کار بنگاه‌های اقتصادی را شکل می‌دهند؛ و
  • مسائل و چالش‌های اقتصاد (و گاه اجتماعی) بنگاه‌های خُرد و کلان کشور که مدیران بنگاه‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن درگیر هستند.

چنین به نظر می‌رسد که بنیان‌گذاران و مدیران سازمان در دو دهه‌ی 1340 و 1350 این دو رویکرد را لازم و ملزوم یک‌دیگر تشخیص دادند. در ادامه، مشروح این دو فعالیت را از نظر می‌گذرانیم:

سازمان مدیریت صنعتی برای توسعه‌ی نظام مدیریتی بنگاه‌های کشور پی‌ریزی شد، ولی فعالیت‌های پژوهشی آن اقتضا کرد تا، افزون‌بر مسائل مدیریتی، عوامل اقتصادی و در حقیقت مسائل کسب‌وکار بنگاه‌ها را هم در زمره‌ی فعالیت‌های مطالعات اقتصادی خود قرار دهد.

از عمده‌ترین حوزه‌هایی که سازمان تاکنون بدان پرداخته و در چارچوب مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌گنجد، می‌توان از بررسی مسائل اقتصادی‌ـ‌اجتماعی و سیاسی محیطی بنگاه نام برد که برای شمار زیادی از بنگاه‌های بزرگ کشور صورت پذیرفته است. در مواردی این مطالعات بنا بر نیازهای کارفرما، شکل مطالعات تطبیقی نیز به خود گرفته است.

با توجه به این تجربه‌ها، می‌توان مهم‌ترین مطالعات اقتصاد خُرد سازمان مدیریت صنعتی را چنین برشمرد:
  • بررسی بازار کالاها و خدمات بنگاه‌های اقتصادی؛
  • بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی درونی بنگاه‌های اقتصادی؛
  • مطالعات درباره‌ی محیط کسب‌و‌کار بنگاه‌ها؛
  • مسائل رقابت و رقابت‌پذیری یک بنگاه در بازار داخل؛
  • مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاری صنعتی؛
  • مسائل و مشکلات کارگری؛
  • بررسی فرصت‌های صادراتی کالاها و خدمات بنگاه‌های اقتصادی؛
  • بررسی مسائل هزینه‌ی بنگاه؛
  • هزینه‌کاهی.

تجربه‌ی چندین‌ساله در سازمان مدیریت صنعتی نشان داده است که اگرچه بررسی مسائل و مشکلات مدیریتی اهمیت بسیار بالایی در محیط کسب‌و‌کار و اداره‌ی اقتصادی کشور دارد، نمی‌تواند کافی باشد زیرا که بحران‌ها و متغیرهای محیطی می‌توانند اثرات عمیقی بر کارکرد بنگاه و نیز تصمیمات مدیریتی آن داشته باشند. از این رو، سازمان مدیریت صنعتی بر پایه‌ی رسالت ملی خود، و نیز برای کمک به حل مسائل و مشکلات مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی کشور، همواره درصدی از نیرو و منابع خود را در راه مطالعات اقتصادی و بررسی‌های محیط کسب‌و‌کار صرف کرده است. به این ترتیب، افزون بر مسائل و فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌های تولیدی (اعم از خدماتی، صنعتی و کشاورزی)، محیط اقتصادی (و گاه اجتماعی و سیاسیِ) آن‌ها هم در گستره‌ی مطالعات کارشناسان سازمان قرار گرفته است.

علاوه‌بر بنگاه‌ها، این سازمان در کارنامه‌ی خود مطالعه‌ی محیط فعالیت اقتصادی-اجتماعی شماری از وزارت‌خانه‌ها مانند «وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی»، «وزارت آموزش و پرورش»، «وزارت صنایع» را هم ثبت کرده است. این رشته مطالعات پای سازمان را به حوزه‌ی سیاست‌گذاری‌ها در سطح کشور نیز باز کرده است.

به این ترتیب می‌توان مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت مطالعات کلان اقتصادی سازگار را چنین برشمرد:
  • شناخت محیط کسب‌و‌کار کشور؛
  • مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در کشور؛
  • صادرات و واردات کالاها، به‌علاوه‌ی مسائل قاچاق کالا و اثرات آن بر تولید؛
  • مطالعات مربوط به عضویت در سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان تجارت جهانی (WTO)؛
  • حقوق کار و مسائل اجتماعی و اقتصادی مربوط به آن؛
  • ارزیابی سیاست‌های ارزی دولت و اثرات آن بر تولید و رقابت‌پذیری تولیدات ملی؛
  • بررسی سیاست دولت در خصوص هر صنعت خاص به‌ویژه آن‌هایی که بزرگ و انحصاری هستند؛
  • ارزیابی و اظهار نظر درباره‌ی سیاست‌های کلان دولت و سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛
  • مطالعات درباره‌ی سیاست خصوصی‌سازی بنگاه‌های اقتصادی کشور؛
  • مطالعه‌ی بازارهای خارجیِ هدف برای تولید صنعتی و خدماتی و کشاورزی ایران؛
  • بررسی مسائل بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) در سطح کلان کشور.

خدمات و محصولات ما در حوزه‌ی طرح‌های پژوهشی

  • خدمات پژوهشی حوزه سیاست‌گذاری
    • بررسی انواع سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و ارایه راهکارهای بهبود
    • بررسی تأثیر قوانین و مقررات بر بنگا‌ه­‌های اقتصادی
    • انجام مطالعات در حوزه اجرای اصل 44 قانون اساسی کشور و فرآیند خصوصی‌سازی
    • بررسی انواع سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و ارایه راهکارهای بهبود
  • خدمات پژوهشی حوزه اجتماعی- فرهنگی
    • بررسی اخلاق کار در کشور
    • بررسی فرصت­‌ها و آسیب‌­های مدیریت مشارکتی در کشور
    • بررسی پروژه‌­های فرهنگی و اجتماعی و نتایج حاصله
  • خدمات پژوهشی حوزه بازار و محیط کسب و کار
    • بررسی بازار کالاها و خدمات در داخل کشور و در سطح بین‌المللی
    • شناخت اقتصاد، صنایع و محیط کسب و کار کشورها
    • بررسی اثرات پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی بر اقتصاد کشور و صنایع مختلف
  • خدمات پژوهشی حوزه صنعت
    • تدوین برنامه توسعه صنعتی در سطح استان‌های کشور
    • بررسی و ارزیابی وضعیت اقتصادی-  مالی بنگاه­‌های اقتصادی
    • بررسی صنایع ایران و مطالعات تطبیقی صنایع از زوایای مختلف

برخی پروژه‌های سازمان در حوزه طرح‌های پژوهشی

  • شناسایی فرصت‌های ایجاد اشتغال در بخش فرهنگ و هنر و ارائه راه‌کارهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • الگوبرداری برج‌های فناوری کشورهای توسعه‌یافته شهرک کاوش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • الگوبرداری صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • عارضه‌یابی وضعیت صندوق آینده‌ساز
  • ظرفیت‌سازی نهادی در مدیریت فن‌آوری
  • الگوبرداری آئین‌نامه‌های سازمانی شرکت ساپکو
  • مطالعه و بازنگری افزایش مستمری بازنشستگان صندوق حمایت و بازنشتگی فولاد
  • بررسی فضای کسب‌وکار ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی در جمهوری عربی سوریه و توسعه صادرات صنعتی صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • گزارش‌های توجیهی 12 حوزه‌ی فعالیت اقتصادی در جمهوری عربی سوریه و توسعه صادرات صنعتی صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • مطالعات امکان‌سنجی جامع احداث واحد تولید شیر و مواد لبنی در استان چهارمحال و بختیاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • مطالعات امکان‌سنجی جامع احداث واحد تولید کولر گازسوز در استان هرمزگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • همایش جهانی‌شدن
  • تدوین استانداردهای توسعه‌ای مواد معدنی ایران
  • طرح توجیهی فنی و اقتصادی (FS) طرح ایجاد کارخانه خودروسازی در بردسیر کردمان شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه
  • ارزیابی نحوه حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی در دهمین نمایشگاه صنعت تهران و انتخاب شرکت‌های برگزیده سازمان گسترش و نوسازی  صنایع ایران (ایدرو)
  • مطالعات فرهنگ مدیریت ریسک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • ظرفیت‌سازی برای اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو
  • مطالعه بازار صنعت سیمان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
  • مطالعات بررسی رفتار خدمات مخابرات آذربایجان شرقی
  • خبرها و گزارشات تحلیلی سازمان تجارت جهانی
  • مؤسسه مطالعات دریای خزر و بررسی فضای کسب‌وکار افغانستان
  • الزامات عضویت و نشر بولتن خبری سازمان تجارت جهانی (WTO) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
  • تحلیل چالش‌های عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO)
  • جمع‌آوری اطلاعات کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورها
  • ماخذ شناسی سازمان تجارت جهانی
  • مدل‌سازی سیستم حمایت‌های گمرک وزارت صنایع

برخی مشتریان سازمان