استراتژی و تحول سازمانی

معرفی حوزه‌ی خدمت استراتژی و تحول

الوین تافلر در جایی گفته بود: «شما یا خود استراتژی دارید و یا بخشی از استراتژی دیگران خواهید بود!». برای ساختن آینده باید فرمان کشتیِ سازمان را در دست داشت، با باد موافق روان شد و، پیش از برخورد به کوه‌های پنهان و آشکارِ یخ در مسیر، جهت حرکت را تغییر داد. دقیق‌تر بگوییم، مدیران و سازمان‌ها ناگزیرند فرصت‌‌های محیطی و تغییرات قواعد بازی ناشی از فن‌آوری‌های جدید، نگرش‌‌های نو و روش‌‌های نوین را به‌موقع دریابند؛ هم‌چنین باید تیمی همراه، باانگیزه و دارای حس تعلق به سازمان داشته باشند تا از فرصت‌ها بهره‌مند شوند و طبق استراتژیِ سازمان آینده‌ی مطلوب را بسازند.

سردرگمی‌های حوزه‌ی استراتژی در چند موضوع مشخص رخ می‌دهد: در «تعریف هویت سازمانی مشترک»، «جهت‌گیری‌های اساسی»، «تعریف کسب‌وکار»، «انتخاب مدل کسب‌وکار»، «طراحی استراتژی»، «اجرا و پیاده‌سازی استراتژی»، و «ارزیابی استراتژی» به‌خصوص در شرایط «عدم قطعیت، ابهام و نگرانی از آینده».

اگر شما نیز در سازمان و کسب‌وکار خود با چنین مسائل و دشواری‌هایی مواجه هستید، مشاوران سازمان مدیریت صنعتی می‌توانند در تدارک متناسب‎ترین و کارسازترین راهکارهای خلق آینده، ایجاد و یا توسعه‌ی ظرفیت مدیریت استراتژیک، وکمک به تحقق اهداف و استراتژی‌ها شما را یاری رسانند.

«آینده تداوم گذشته نیست».  الوین تافلر،  شوک آینده

ما چگونه به شما کمک می‌کنیم؟

رویکرد ما به تدوین و طراحی و اجرای استراتژی مبتنی است بر شکل‌دهی بستری که در آن اهداف و برنامه‌ها، سیستم‌ها، منابع و افراد، و … در کنار هم به‌درستی حرکت کنند. ما این را «رویکرد فرآیندی» نامیده‌ایم. در این رویکرد، مدیران ارشد و تصمیم‌‌گیران، و مدیران و کارشناسان کلیدی کارفرما، همراه با تیم مشاوران ما، در طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها مشارکت فعال دارند.

ما به تفکر سیستمی به‌عنوان مولّد شناخت کامل‌تر از سیستم‌های پیچیده و اجتماعی ــ از جمله سازمان‌ها ــ‌ معتقدیم و در مقولات استراتژی بدان پای‌بندیم. ما (در مقام مشاور) تسهیل‌گر این راه هستیم؛ و به آینده‌پژوهی و تأثیر تحولات صنعت، فن‌آوری، روش‌های نوین، مدل‌های کسب‌وکاری، تحول دیجیتال، و … بر کسب‌وکار و استراتژی تأکید داریم. نهادینه‌کردن استراتژی و انتقال دانش و تجربه به تیم کارفرما در طول اجرای پروژه برای استمرار انجام کارها و پایداری نتایج از وظایف مشاوران ما است.

ما همواره در توسعه و تدوین استراتژی‌های اثربخش کمک و همراه شما هستیم. و برای جاری‌سازی و پیاده‌سازی استراتژی، ارزیابی عملکرد و طراحی داشبوردهای مدیریتی نیز راهکارهایی خاص در اختیار داریم.

مشاوران متخصص و مجرب ما برای هولدینگ‌ها و بنگاه‌های چندکسب‌وکاره نیز خدمات منحصربه‌فردی در حوزه‌های خاصِ مورد نیاز این گونه سازمان‌ها ارائه می‌دهند؛ از جمله تعریف و توسعه‌ی الگوهای ارزش‌آفرینی ستاد برای زیرمجموعه، کاهش روابط ارزش‌زدا، و ایجاد و ارتقای ‌هم‌افزایی میان شرکت‌های زیرمجموعه. هم‌چنین مشاوران صاحب‌نظر سازمان مدیریت صنعتی برای بخش عمومی و غیرانتفاعی، شرکت‌‌های نوپا و نوآفرین نیز خدمات مشاوره‌ی استراتژی و تحول متناسب ارائه می‌دهند.

ارائه‌ی خدمات متمایز

سازمان مدیریت صنعتی با اصالت‌دادن به رویکردها و نگرش‌های زیر به مشتریان خود اطمینان می‎دهد که خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پژوهشی حوزه‌ی استراتژی و تحول را همراه با نوآوری، پایداری و توجه به مسئولیت اجتماعی خود ارائه ‌دهد.

ارائه‌ی مشورت‌‌های لازم، آموزش دیدگاه‌‌ها و روش‌‌های مناسب برنامه‌‌ریزی در عمل، نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها و هدایت مباحثِ مرتبط وظیفه و نقش ماست.

ارائه‌ی خدمات متمایز و با کیفیت بالا و متناسب با نیاز و فضای کسب‌وکار هر مشتری مسئولیت ماست.

ارائه‌ی خدمات به‌صورت یک‌پارچه (شامل طراحی نظام، توان‌مندسازی و آموزش، تنظیم برنامه‌ی تحول، تدوین اقدامات استراتژیک، و نیز طراحی برنامه‌های منسجم و اجرا و ارزیابی مبتنی بر ابزارها و قابلیت‌های IT) در توان ماست.

مبانی فکری و نگرش ما در حوزه‌ی استراتژی و تحول

سازمان مدیریت صنعتی در حوزه‌ی استراتژی و تحول همواره تلاش کرده تا، با تکیه بر اصول کلیدی خود، حداکثر اثرگذاری را داشته باشد. برخی از اصول ما از این قرارند:

مشاور عامل تغییر است و مسئولیت ما (مشاوران) ایجاد تغییر در نگرش و توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک مدیران سازمان ها است.

تفکر سیستمی یکی از مهم‌ترین اصول ما در در برخورد با مقوله‌های استراتژی به‌خصوص در تعریف جهت‌گیری اساسی، طراحی و برنامه‌ریزی استراتژیک و تعریف کسب‌وکار است.

طراحی استراتژی دغدغه‌ی مدیریت ارشد است اما تمامی بدنه‌ی هر سازمان در اجرای موفق‌ و یا ناموفق آن نقش دارند.

اصل بر تفکر استراتژیک است و خلق استراتژی نتیجه و محصول فرآیند توسعه‌یافته‌ی تفکر استراتژیک است.

در تعریف استراتژی، اصل و تأکید بر نتیجه‌گرایی و اثربخشی آن است.

استراتژی عامل تحول است و در گذر زمان باید موجبات پیشرفت، توسعه، ایجاد فرهنگ غنی، و موفقیت را به ارمغان آورد.

مشارکت همه‌ی ارکان سازمان (تیم مدیران، کارشناسان و بدنه‌ی هر سازمان) در فرآیند ایجاد تغییر ضروری است.

«توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک» یکی از مهم‌ترین مبانی فکری ماست:

بی‌گمان، تشخیص به‌هنگام فرصت‌ها (بادهای موافق) و تهدیدها (کوه‌های یخ) و تغییردادن مسیر کشتی کاری‌ست بس دشوار و نیازمند «توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک» در کل بدنه‌ی سازمان. ایجاد و توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک نیز به یک‌باره ممکن نیست، بلکه امری است تدریجی و همیشگی. رویکرد سازمان مدیریت صنعتی در پروژه‌های مشاوره‌ای مدیریت استراتژیک و تحول، کمک و همراهی با مدیران سازمان‌ها است تا به‌درستی و با سهولت بیش‌تر حرکتی درازمدت و هدف‌مند را آغاز کنند و، در راه توسعه و پیشرفت، تغییر و تحول را استمرار دهند.

خدمات و محصولات ما در حوزه‌ی استراتژی و تحول

تعیین و بازتعریف جهت‌گیری‌های اساسی سازمان/شرکت (چشم‌انداز، مأموریت، ارزش‌ها، هویت)

بسترسازی برای توسعه‌ی تفکر استراتژیک

طراحی سازمان استراتژی‌محور

عارضه‌یابی سازمان در حوزه‌ی استراتژی و تحول

آینده‌پژوهی در حوزه‌ی ورود به کسب‌وکارهای جدید

تدوین و طراحی مدل کسب‌وکار

تدوین استراتژی سازمان های عمومی و غیرانتفاعی

توسعه‌ی استراتژی بنگاه‌های چند کسب‌وکاری/ هولدینگ‌ها و گروه شرکت‌ها

تدوین استراتژی‌های مربوط به مدیریت سبد کسب‌وکار

تدوین استراتژی در شرایط عدم‌قطعیت و نوآوری‌های بنیادین تحول‌آفرین

طراحی نظام پیاده‌سازی استراتژی

طراحی و اجرای نظام ارزیابی متوازن (BSC: Balanced Scorecard)

طراحی نظام مدیریت استراتژیک عملکرد (تعریف و تعیین شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) و طراحی داشبوردهای مدیریتی)

کاهش استراتژیک هزینه‌ها

کلینیک مشاوره‌ی استراتژی و تحول (حضور و کمک به تصمیم‌گیری در جلسات هیئت‌مدیره و مجامع)

کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره‌ی آینده شرکت

کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مورد جهت‌گیری‌های اساسی شرکت

کمک به حل تعارضات و تعریف مشترک از هویت سازمانی

کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور در بازارهای مختلف (جهانی، منطقه‌ای، داخلی، …)

برخی پروژه‌های سازمان در حوزه استراتژی و تحول

  • تحلیل و طراحی استراتژی مادری و ساختار استراتژیک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری نیروگاهی ایران (سنا)
  • باز آفرینی مدل کسب و کار و توسعه مزیت رقابتی همسو با استراتژی رشد شرکت آرین پلی یورتان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و پیاده‌سازی الگوی ارزیابی متوازن بعثت همدان
  • تدوین استراتژی کلان صنایع پتروشیمی ایران
  • برنامه‌ریزی استراتژیک مجتمع فولاد اسفراین
  • تهیه سند راهبردی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی
  • تهیه سند راهبردی شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین
  • برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت فولمن
  • توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک شرکت سایپا دیزل
  • توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
  • تدوین استراتژی و طراحی ساختار سازمانی شرکت مادر تخصصی پست ج. ا. ا
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی ساختار صنایع ریخته‌گری ایران خودرو
  • طراحی نظام ارزیابی متوازن (BSC) و تسری آن در شرکت زامیاد
  • مشاوره در طراحی نظام ارزیابی متوازن (BSC) در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • مشاوره در طراحی نظام ارزیابی متوازن (BSC) مهندسین مشاور بنیاد صنعتی ایران
  • مشاوره در طراحی و تسری نظام ارزیابی متوازن (BSC) شرکت امرسان
  • مشاوره در طراحی و تسری نظام ارزیابی متوازن (BSC) صنایع دفاع
  • پیاده سازی و ارزیابی استراتژی بر مبنای مدل ارزیابی متوازن (BSC) در شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس
  • مشاوره در زمینه مدیریت استراتژیک و تحول در شرکت نازبو
  • مشاوره در زمینه مدیریت استراتژیک و تحول در شرکت الکتروژن
  • کاهش استراتژیک هزینه شرکت پارس الکتریک
  • کاهش استراتژیک هزینه مجتمع صنایع لاستیک کرمان – گروه صنعتی بارز
  • برنامه‌ریزی استراتژیک براساس الگوی ارزیابی متوازن (BSC) شرکت پرشیا پارمیس
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی و استقرار نظام ارزیابی متوازن (BSC) شرکت اروند خودرو – گاما
  • طراحی و تدوین استراتژی‌های بازاریابی به شیوه Action Learning گروه پاترون
  • عارضه‌یابی، آموزش، تدوین برنامه استراتژیک سازمانی گل گهر
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی و استقرار نظام ارزیابی متوازن (BSC) شرکت تولیدی، موتور، گیربکس و اکسل سایپا – مگا موتور
  • طراحی استراتژی و ساختار هلدینگ بانکی هولدینگ اقتصاد نوین
  • تدوین برنامه استراتژیک مهندسین مشاور صنایع خودرو
  • شناخت جهت گیری‌های کلان استراتژیک و طراحی ارکان اساسی صانیر
  • استراتژی‌های کلان استراتژیک و بازنگری ارکان ساختار سازمانی صنایع غذایی مانا
  • تعیین جهت استراتژیک شرکت و طراحی مفهومی و سیستم‌های بهبود سازمانی شرکت آرتاپلاست
  • بازنگری در استراتژی و ساختار سازمانی حمل و نقل ریلی
  • تدوین استراتژی سازمانی و بهبود حوزه منابع‌انسانی شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)
  • تدوین و توسعه استراتژی کلان (آینده‌پژوهی) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • تحلیل استراتژی‌های شرکت و ساختار سازمانی ریخته‌گری تراکتورسازی ایران
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی ساختار استراتژیک روغن نباتی اصفهان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و نظارت بر اجرای پروژه‌های بهبود شرکت صنعت قند کردستان
  • بازنگری استراتژیک و بهبود سازمانی گروه صنعتی پلور سبز
  • طراحی مدل تحلیل ریسک پروژه‌های سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • استقرار نظام مدیریت ریسک پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت پست‌های فشارقوی پارسیان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک و مدیریت پروژه مخابراتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)
  • برنامه‌ریزی استراتژیک، و بهبود زنجیره تامین و تدارکات پروژه توسعه پست های فشارقوی پارسیان
  • ارزیابی استراتژی‌های شرکت مهندسی و ساخت مهندسان مشاور سازه
  • بازنگری استراتژیک و طراحی ساختار سازمانی بنادر و کشتیرانی
  • طراحی ساختار سازمانی SBUها مبتنی بر استراتژی‌های  هلدینگ لاستیک کرمان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی ساختار سازمانی فالق صنعت
  • بازنگری استراتژی سازمانی و طراحی ساختار اساسی موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی
  • بازنگری استراتژیک و طراحی ساختار سازمانی موسسه انرژی گستر
  • برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت ذوب آهن اصفهان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت پارس سوئیچ

برخی مشتریان سازمان در حوزه مدیریت پروژه