فلسفه وجودی واحد مشاوره و تحقیق (ماموریت ما)
در بخش عمدهای از تاریخ سازمان مدیریت صنعتی، «واحد مشاوره و تحقیق» راهبرِ دو رکن اصلیِ شعار «مشاروه، آموزش، تحقیق» بوده و مغز و هستهی اصلیِ کسبوکار سازمان به شمار میرفته است. به عبارتی، طراحی ساختار سازمان چنان بوده تا سرریزِ تحقیقات انجامشده بهسوی طرحهای مشاورهای باشد و مجموع سرریزِ تحقیقات و پروژههای مشاورهای انجامشده بهسوی آموزش جاری شود. بنابراین، نوع طراحی و ساختار سازمان از حیث کاربردیکردنِ یافتههای نظری (بهکارگیری یافتههای پژوهشی و تحقیقات بومی در ارائهی مشاوره به کسبوکارها و سازمان ها) و بهرهمندی از یافتههای تجربی (درنتیجه ایجاد پلتفرمهای آموزشی بر مبنای تجربههای حاصل از انجام پروژههای مشاورهای در نهادها و بنگاههای اقتصادی) همچنان در کشور کمنظیر است.
«سازمان مدیریت صنعتی» نخستین نهاد حرفهایـتخصصیِ فعال در حوزهی مشاوره، آموزش و تحقیق مدیریت در ایران (وحتی در منطقهی خاورمیانه و اوراسیا) به شمار میرود که بیش از نیمقرن پیش با مأموریت کمک به توسعهی ظرفیت مدیریت کشور تأسیس شده است. این سازمان از ابتدای فعالیت خود در دههی ۱۳۴۰ نقش مؤثری در رشد و توسعهی صنعتی ایران ایفا کرده و از همان زمان بانیِ ایجاد و توسعهی کسبوکارهای بسیار و نیز سازمانهای حاکمیتی شده است که از مهمترین آن ها میتوان به «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» اشاره کرد (مرحوم دکتر رضا نیازمند، مؤسس سازمان در فرازهای مختلفی از کتب خود از جمله «سرگذشت مدیریت صنعتی در ایران» و «تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران» چگونگیِ این تأثیرگذاری در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ را تاحدی شرح داده است).
پیشرو در توسعهی مدلهای بومی (مجهز به دانش روز جهانی و درک صحیح از اقتضائات داخلی)
ارتباطات کاری وسیعِ بینالمللی این امکان را برای سازمان مدیریت صنعتی فراهم آورده تا در انتقال مفاهیم، دانش، تجربهها و روشهای روز رایج در سازمانهای موفق جهان به کشور نقش جدی داشته باشد. این مهم، در کنار تجربهی انجام قریب به پنج هزار طرح تحقیقاتی و مشاورهای در سازمانها و کسبوکارهای ایرانی، سازمان را قادر ساخته تا متدولوژیها، تکنیکها، ابزار، و چارچوبها را بومیسازی کند و به توسعهی مدلهای اثربخشِ داخلی و اختصاصیسازی آنها برای حوزهها و صنایع مختلف بپردازد و از این حیث همواره پیشرو و بیرقیب به شمار رود.
کادرسازی و شبکهی غنی همکاران داخلی
بیشک سرمایهی انسانی محورِ صنعت مشاورهی مدیریت، بهعنوان حوزهای دانشبنیان، است. سازمان مدیریت صنعتی، بهعنوان اولین نهاد حرفهایِ ارائهدهندهی خدمات مشاورهي مدیریت در کشور، همواره بر جذب و توسعهی همکاران و مشاوران توانمند تأکید داشته و در برهههای مختلف سرمایهگذاریهای قابل توجهی برای تجهیز خود به نیروی انسانیِ خبره انجام داده، که نتیجهی آن امروز در شبکهی غنی و وسیع همکاران داخلی سازمان متبلور شده است. مایهی مباهات است که این امر، علاوهبر سازمان و کارفرمایان آن، نقش قابل توجهی در توانمندسازی و توسعهی صنعت مشاورهی کشور طی دهههای گذشته نیز داشته و امروزه تعداد چشمگیری از فعالان حوزهی مشاورهی مدیریت را میتوان برشمرد که در برنامههای متعدد سازمان حضور یافته و بالیدهاند.
پیام تیم مشاوران سازمان
مشاورهی مدیریت دستآورد تخصصیشدن مدیریت سازمانها است و نشانهی عبور بنگاهداری از دورهی غلبهی مالکیت و حاکمیتِ منابع مالی به نگاه حرفهای و تخصصی به مدیریت است؛ به همین دلیل، گواهی از توسعهی اقتصادِ بنگاهی در هر کشور به حساب میآید. به این قرار، سازمان مدیریت صنعتی ثمرهی ارادهی کشور به توسعهی صنعتی در دههی ۱۳۴۰ و نیاز جامعه به وجود مرجع حرفهای و تخصصی برای توسعه مدیریت به شمار میرود، که بهمدد تلاشِ متعهدانهی صدها مشاور و کنشگر عرصهی مدیریت کشور توانسته است در برهههای تاریخی مختلف، در حد توان، در تغییر نگرشها و رویکردها و توسعهی مدیریت بنگاههای ایرانی نقشی تأثیرگذار ایفا کند.
تیم مشاوران سازمان مدیریت صنعتی همچون همیشه سعی وافر دارد تا، ضمن تقویت و تعمیم جایگاه صنعت مشاورهی مدیریت در کشور، در موفقیت روزافزون بنگاههای اقتصادی و نهادهای حاکمیتی در سطح خُرد و توسعهی بیشازپیش اقتصادی در سطح کلان نقش فعال داشته باشد. ما در این راه با تکیه بر تجربههای غنیِ گذشته، رصد تغییرات آینده، انجام تحقیقات تأثیرگذار و ارائهی مشاورههای متعهدانه و مسئولانه و نوآورانه پیش خواهیم رفت. امید داریم که این تلاشها، علاوهبر حفظ و اعتلای مستمر نقش سازمان مدیریت صنعتی، منجر به رفع چالشهای پیشِ رو، استفادهی بهتر از فرصتها و، در یک کلام، بهبود محیط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شود.