تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی یک سرمایه‌گذاری بلندمدت
بانک گردشگری

فرهنگ یک مزیت رقابتی نهفته است. جو و فرهنگ سازمانی شخصیت وجودی یک سازمان است.

حکایت پندآموزی هست که سه کارگر داشتند دیوار یک مدرسه رو آجر به آجر می‌ساختند.
یکی به کارگرها گفت “چه کاری انجام می‌دهید؟”

اولی گفت: “مگه نمی‌بینی؟ دارم جون می‌کنم!”
دومی گفت: “زحمت می‌کشم تا یک لقمه نون حلال برای خانواده‌ام در بیارم!”
سومی گفت: “دارم دیوار مدرسه شهرم رو می‌سازم تا فرزندانم باسواد شوند!”
هر سه، کارگر؛ هر سه، ساعت کار مساوی؛ هر سه، به یک اندازه دست‌مزد می‌گیرند. ولی بینش و نگاه متفاوت دارند و دیواری که می‌سازند مسلما کیفیت متفاوت خواهد داشت.

اين پروژه با تمركز بر اهدف زير به مرحله‌ی تدوين نقشه‌ی فرهنگي و مديريت فرهنگي وارد شد:

  1. شناخت فرهنگ سازماني موجود در بانک گردشگری (فرهنگ کلان)؛
  2. شناخت خرده‌فرهنگ‌هاي موجود در بخش‌هاي مختلف بانک گردشگري؛
  3. مقايسه‌ي نظرات کارکنان بخش‌هاي مختلف بانک در مورد فرهنگ سازماني و تفاوت‌هاي موجود در ديدگاه‌هاي آنان؛
  4. ترسیم وضعیت مطوب فرهنگ سازمانی در بانک گردشگری؛
  5. ارائه‌ی راهکارهای بهبود فرهنگ سازمانی بانک گردشگری.


مزیت ها و چالش ها
راه حل و روش انجام کار
نتایج و درس آموخته‌های طرح
مزیت ها و چالش ها

راه حل و روش انجام کار

این طرح در سه فاز اصلی اجرا شد:

نتایج و درس آموخته‌های طرح

  1. ترسیم فرهنگ سازمانی مطلوب برای بازه‌ی زمانی 5 سال آتی، مطابق با اهداف استراتژیک، استانداردهای صنعت بانک‌داری، ملاحظات سازمانی، انتظارات مدیران ارشد و نظرات خبرگان بانکی؛
  2. استخراج 14 راهکار کلیدی برای گذار از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب؛
  3. طبقه‌بندی و سطح‌بندی راهکارهای استخراج‌شده با استفاده از تکنیک ISM؛
  4. تهیه‌ی فهرستی جامع از اقدامات اجرایی لازم به‌منظور استقرار راهکارهای کلیدی؛
  5. براي اولين بار در اين پروژه، مسير ارتقای فرهنگي بر اساس شكاف‌هاي شناسايي‌شده در مسير وضعيت موجود و مطلوب، در قالب روش‌هاي كاملاً كاربردي در حيطه‌ی رفتاري و عملكردي پوشش داده شد و در قالب يك نقشه راه و جدول عملياتي به كارفرما تقديم شد؛
  6. باتوجه به اطلاعات به دست آمده و اعلام کارفرما، گزارش این پروژه در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کارفرما به‌طور جدی استفاده شده است.