معرفی حوزه‌ی خدمت استراتژی و تحول

الوین تافلر در جایی گفته بود: «شما یا خود استراتژی دارید و یا بخشی از استراتژی دیگران خواهید بود!». برای ساختن آینده باید فرمان کشتیِ سازمان را در دست داشت، با باد موافق روان شد و، پیش از برخورد به کوه‌های پنهان و آشکارِ یخ در مسیر، جهت حرکت را تغییر داد. دقیق‌تر بگوییم، مدیران و سازمان‌ها ناگزیرند فرصت‌‌های محیطی و تغییرات قواعد بازی ناشی از فن‌آوری‌های جدید، نگرش‌‌های نو و روش‌‌های نوین را به‌موقع دریابند؛ هم‌چنین باید تیمی همراه، باانگیزه و دارای حس تعلق به سازمان داشته باشند تا از فرصت‌ها بهره‌مند شوند و طبق استراتژیِ سازمان آینده‌ی مطلوب را بسازند.

سردرگمی‌های حوزه‌ی استراتژی در چند موضوع مشخص رخ می‌دهد: در «تعریف هویت سازمانی مشترک»، «جهت‌گیری‌های اساسی»، «تعریف کسب‌وکار»، «انتخاب مدل کسب‌وکار»، «طراحی استراتژی»، «اجرا و پیاده‌سازی استراتژی»، و «ارزیابی استراتژی» به‌خصوص در شرایط «عدم قطعیت، ابهام و نگرانی از آینده».

اگر شما نیز در سازمان و کسب‌وکار خود با چنین مسائل و دشواری‌هایی مواجه هستید، مشاوران سازمان مدیریت صنعتی می‌توانند در تدارک متناسب‎ترین و کارسازترین راهکارهای خلق آینده، ایجاد و یا توسعه‌ی ظرفیت مدیریت استراتژیک، وکمک به تحقق اهداف و استراتژی‌ها شما را یاری رسانند.

«آینده تداوم گذشته نیست».  الوین تافلر،  شوک آینده

ما چگونه به شما کمک می‌کنیم؟

رویکرد ما به تدوین و طراحی و اجرای استراتژی مبتنی است بر شکل‌دهی بستری که در آن اهداف و برنامه‌ها، سیستم‌ها، منابع و افراد، و … در کنار هم به‌درستی حرکت کنند. ما این را «رویکرد فرآیندی» نامیده‌ایم. در این رویکرد، مدیران ارشد و تصمیم‌‌گیران، و مدیران و کارشناسان کلیدی کارفرما، همراه با تیم مشاوران ما، در طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی‌ها مشارکت فعال دارند.

ما به تفکر سیستمی به‌عنوان مولّد شناخت کامل‌تر از سیستم‌های پیچیده و اجتماعی ــ از جمله سازمان‌ها ــ‌ معتقدیم و در مقولات استراتژی بدان پای‌بندیم. ما (در مقام مشاور) تسهیل‌گر این راه هستیم؛ و به آینده‌پژوهی و تأثیر تحولات صنعت، فن‌آوری، روش‌های نوین، مدل‌های کسب‌وکاری، تحول دیجیتال، و … بر کسب‌وکار و استراتژی تأکید داریم. نهادینه‌کردن استراتژی و انتقال دانش و تجربه به تیم کارفرما در طول اجرای پروژه برای استمرار انجام کارها و پایداری نتایج از وظایف مشاوران ما است.

ما همواره در توسعه و تدوین استراتژی‌های اثربخش کمک و همراه شما هستیم. و برای جاری‌سازی و پیاده‌سازی استراتژی، ارزیابی عملکرد و طراحی داشبوردهای مدیریتی نیز راهکارهایی خاص در اختیار داریم.

مشاوران متخصص و مجرب ما برای هولدینگ‌ها و بنگاه‌های چندکسب‌وکاره نیز خدمات منحصربه‌فردی در حوزه‌های خاصِ مورد نیاز این گونه سازمان‌ها ارائه می‌دهند؛ از جمله تعریف و توسعه‌ی الگوهای ارزش‌آفرینی ستاد برای زیرمجموعه، کاهش روابط ارزش‌زدا، و ایجاد و ارتقای ‌هم‌افزایی میان شرکت‌های زیرمجموعه. هم‌چنین مشاوران صاحب‌نظر سازمان مدیریت صنعتی برای بخش عمومی و غیرانتفاعی، شرکت‌‌های نوپا و نوآفرین نیز خدمات مشاوره‌ی استراتژی و تحول متناسب ارائه می‌دهند.

ارائه‌ی خدمات متمایز

سازمان مدیریت صنعتی با اصالت‌دادن به رویکردها و نگرش‌های زیر به مشتریان خود اطمینان می‎دهد که خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پژوهشی حوزه‌ی استراتژی و تحول را همراه با نوآوری، پایداری و توجه به مسئولیت اجتماعی خود ارائه ‌دهد.

ارائه‌ی مشورت‌‌های لازم، آموزش دیدگاه‌‌ها و روش‌‌های مناسب برنامه‌‌ریزی در عمل، نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها و هدایت مباحثِ مرتبط وظیفه و نقش ماست.

ارائه‌ی خدمات متمایز و با کیفیت بالا و متناسب با نیاز و فضای کسب‌وکار هر مشتری مسئولیت ماست.

ارائه‌ی خدمات به‌صورت یک‌پارچه (شامل طراحی نظام، توان‌مندسازی و آموزش، تنظیم برنامه‌ی تحول، تدوین اقدامات استراتژیک، و نیز طراحی برنامه‌های منسجم و اجرا و ارزیابی مبتنی بر ابزارها و قابلیت‌های IT) در توان ماست.

مبانی فکری و نگرش ما در حوزه‌ی استراتژی و تحول

سازمان مدیریت صنعتی در حوزه‌ی استراتژی و تحول همواره تلاش کرده تا، با تکیه بر اصول کلیدی خود، حداکثر اثرگذاری را داشته باشد. برخی از اصول ما از این قرارند:

مشاور عامل تغییر است و مسئولیت ما (مشاوران) ایجاد تغییر در نگرش و توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک مدیران سازمان ها است.

تفکر سیستمی یکی از مهم‌ترین اصول ما در در برخورد با مقوله‌های استراتژی به‌خصوص در تعریف جهت‌گیری اساسی، طراحی و برنامه‌ریزی استراتژیک و تعریف کسب‌وکار است.

طراحی استراتژی دغدغه‌ی مدیریت ارشد است اما تمامی بدنه‌ی هر سازمان در اجرای موفق‌ و یا ناموفق آن نقش دارند.

اصل بر تفکر استراتژیک است و خلق استراتژی نتیجه و محصول فرآیند توسعه‌یافته‌ی تفکر استراتژیک است.

در تعریف استراتژی، اصل و تأکید بر نتیجه‌گرایی و اثربخشی آن است.

استراتژی عامل تحول است و در گذر زمان باید موجبات پیشرفت، توسعه، ایجاد فرهنگ غنی، و موفقیت را به ارمغان آورد.

مشارکت همه‌ی ارکان سازمان (تیم مدیران، کارشناسان و بدنه‌ی هر سازمان) در فرآیند ایجاد تغییر ضروری است.

«توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک» یکی از مهم‌ترین مبانی فکری ماست:

بی‌گمان، تشخیص به‌هنگام فرصت‌ها (بادهای موافق) و تهدیدها (کوه‌های یخ) و تغییردادن مسیر کشتی کاری‌ست بس دشوار و نیازمند «توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک» در کل بدنه‌ی سازمان. ایجاد و توسعه‌ی ظرفیت تفکر استراتژیک نیز به یک‌باره ممکن نیست، بلکه امری است تدریجی و همیشگی. رویکرد سازمان مدیریت صنعتی در پروژه‌های مشاوره‌ای مدیریت استراتژیک و تحول، کمک و همراهی با مدیران سازمان‌ها است تا به‌درستی و با سهولت بیش‌تر حرکتی درازمدت و هدف‌مند را آغاز کنند و، در راه توسعه و پیشرفت، تغییر و تحول را استمرار دهند.

تعیین و بازتعریف جهت‌گیری‌های اساسی سازمان/شرکت (چشم‌انداز، مأموریت، ارزش‌ها، هویت)

بسترسازی برای توسعه‌ی تفکر استراتژیک

طراحی سازمان استراتژی‌محور

عارضه‌یابی سازمان در حوزه‌ی استراتژی و تحول

آینده‌پژوهی در حوزه‌ی ورود به کسب‌وکارهای جدید

تدوین و طراحی مدل کسب‌وکار

تدوین استراتژی سازمان های عمومی و غیرانتفاعی

توسعه‌ی استراتژی بنگاه‌های چند کسب‌وکاری/ هولدینگ‌ها و گروه شرکت‌ها

تدوین استراتژی‌های مربوط به مدیریت سبد کسب‌وکار

تدوین استراتژی در شرایط عدم‌قطعیت و نوآوری‌های بنیادین تحول‌آفرین

طراحی نظام پیاده‌سازی استراتژی

طراحی و اجرای نظام ارزیابی متوازن (BSC: Balanced Scorecard)

طراحی نظام مدیریت استراتژیک عملکرد (تعریف و تعیین شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) و طراحی داشبوردهای مدیریتی)

کاهش استراتژیک هزینه‌ها

کلینیک مشاوره‌ی استراتژی و تحول (حضور و کمک به تصمیم‌گیری در جلسات هیئت‌مدیره و مجامع)

کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره‌ی آینده شرکت

کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مورد جهت‌گیری‌های اساسی شرکت

کمک به حل تعارضات و تعریف مشترک از هویت سازمانی

کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور در بازارهای مختلف (جهانی، منطقه‌ای، داخلی، …)

  • تحلیل و طراحی استراتژی مادری و ساختار استراتژیک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری نیروگاهی ایران (سنا)
  • باز آفرینی مدل کسب و کار و توسعه مزیت رقابتی همسو با استراتژی رشد شرکت آرین پلی یورتان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و پیاده‌سازی الگوی ارزیابی متوازن بعثت همدان
  • تدوین استراتژی کلان صنایع پتروشیمی ایران
  • برنامه‌ریزی استراتژیک مجتمع فولاد اسفراین
  • تهیه سند راهبردی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی
  • تهیه سند راهبردی شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین
  • برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت فولمن
  • توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک شرکت سایپا دیزل
  • توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
  • تدوین استراتژی و طراحی ساختار سازمانی شرکت مادر تخصصی پست ج. ا. ا
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی ساختار صنایع ریخته‌گری ایران خودرو
  • طراحی نظام ارزیابی متوازن (BSC) و تسری آن در شرکت زامیاد
  • مشاوره در طراحی نظام ارزیابی متوازن (BSC) در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • مشاوره در طراحی نظام ارزیابی متوازن (BSC) مهندسین مشاور بنیاد صنعتی ایران
  • مشاوره در طراحی و تسری نظام ارزیابی متوازن (BSC) شرکت امرسان
  • مشاوره در طراحی و تسری نظام ارزیابی متوازن (BSC) صنایع دفاع
  • پیاده سازی و ارزیابی استراتژی بر مبنای مدل ارزیابی متوازن (BSC) در شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس
  • مشاوره در زمینه مدیریت استراتژیک و تحول در شرکت نازبو
  • مشاوره در زمینه مدیریت استراتژیک و تحول در شرکت الکتروژن
  • کاهش استراتژیک هزینه شرکت پارس الکتریک
  • کاهش استراتژیک هزینه مجتمع صنایع لاستیک کرمان – گروه صنعتی بارز
  • برنامه‌ریزی استراتژیک براساس الگوی ارزیابی متوازن (BSC) شرکت پرشیا پارمیس
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی و استقرار نظام ارزیابی متوازن (BSC) شرکت اروند خودرو – گاما
  • طراحی و تدوین استراتژی‌های بازاریابی به شیوه Action Learning گروه پاترون
  • عارضه‌یابی، آموزش، تدوین برنامه استراتژیک سازمانی گل گهر
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی و استقرار نظام ارزیابی متوازن (BSC) شرکت تولیدی، موتور، گیربکس و اکسل سایپا – مگا موتور
  • طراحی استراتژی و ساختار هلدینگ بانکی هولدینگ اقتصاد نوین
  • تدوین برنامه استراتژیک مهندسین مشاور صنایع خودرو
  • شناخت جهت گیری‌های کلان استراتژیک و طراحی ارکان اساسی صانیر
  • استراتژی‌های کلان استراتژیک و بازنگری ارکان ساختار سازمانی صنایع غذایی مانا
  • تعیین جهت استراتژیک شرکت و طراحی مفهومی و سیستم‌های بهبود سازمانی شرکت آرتاپلاست
  • بازنگری در استراتژی و ساختار سازمانی حمل و نقل ریلی
  • تدوین استراتژی سازمانی و بهبود حوزه منابع‌انسانی شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)
  • تدوین و توسعه استراتژی کلان (آینده‌پژوهی) سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • تحلیل استراتژی‌های شرکت و ساختار سازمانی ریخته‌گری تراکتورسازی ایران
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی ساختار استراتژیک روغن نباتی اصفهان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و نظارت بر اجرای پروژه‌های بهبود شرکت صنعت قند کردستان
  • بازنگری استراتژیک و بهبود سازمانی گروه صنعتی پلور سبز
  • طراحی مدل تحلیل ریسک پروژه‌های سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • استقرار نظام مدیریت ریسک پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت پست‌های فشارقوی پارسیان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک و مدیریت پروژه مخابراتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)
  • برنامه‌ریزی استراتژیک، و بهبود زنجیره تامین و تدارکات پروژه توسعه پست های فشارقوی پارسیان
  • ارزیابی استراتژی‌های شرکت مهندسی و ساخت مهندسان مشاور سازه
  • بازنگری استراتژیک و طراحی ساختار سازمانی بنادر و کشتیرانی
  • طراحی ساختار سازمانی SBUها مبتنی بر استراتژی‌های  هلدینگ لاستیک کرمان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی ساختار سازمانی فالق صنعت
  • بازنگری استراتژی سازمانی و طراحی ساختار اساسی موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی
  • بازنگری استراتژیک و طراحی ساختار سازمانی موسسه انرژی گستر
  • برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت ذوب آهن اصفهان
  • برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت پارس سوئیچ

برخی مشتریان سازمان در حوزه استراتژی و تحول

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

مهدی برادران فلاح‌خیر
مشاور ارشد مدیریت و توسعه سازمان
اکبر شاه‌کرمی
مشاور ارشد وابسته
بهنام فیض‌آبادی
مشاور ارشد مدیریت و توسعه سازمان
پرستو معین‌الدینی
مشاور ارشد مدیریت و توسعه سازمان
فرامرز شاه‌محمدی
مشاور ارشد وابسته
کیومرث افشارپاد
مشاور ارشد وابسته
چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم؟

برای مشورت با مشاوران حرفه‌ای مدیریت‌ومشاوران مجرب کسب‌وکارِ «سازمان مدیریت صنعتی» در تهران و یا نمایندگی‌های استانی با ما تماس بگیرید، یا درخواست خود را آن‌لاین ارسال کنید.