«مسئولیت اجتماعی شرکتی یعنی شرکت چگونه کسب درآمد میکند، نه آنکه چگونه درآمد خود را خرج میکند؟!»
«مسئولیت اجتماعی یک مزیت رقابتی استراتژیک برای شرکتهاست، نه یک ابزار کمک به امور خیریه ــ آنهم از نوع مساعدت مالی!» مایکل پورتر در کتاب معروف استراتژی رقابتی تأکید میکند که ابعاد مسئولیتهایی که یک شرکت برای خود، اقتصاد، جامعه و محیطزیست باید در نظر داشته باشد، بسیار فراتر از سرریز بخش کوچکی از درآمد و فعالیتها بهعنوان اعانه، خیریه و عامالمنفعه است.
پروفسور آرچی کارول، نویسنده و پژوهشگر معروف، در توصیف هرم مسئولیت اجتماعی شرکتی، زیربناییترین مسئولیت هر شرکت را مسئولیت اقتصادی آن میداند. بدین معنا که بنگاه اقتصادی نمیتواند بدون منفعت مالی و ایجاد درآمد برقرار بماند. پس از آن، مسئولیتهای قانونی و اخلاقی کسبوکار قرار میگیرد. یعنی خلق درآمد و ثروت باید برای تمام ذینفعان حال و آینده منفعت همهجانبه در بر داشته باشد. و در نهایت، مسئولیتهای خیرخواهانه و عامالمنفعه را ذکر میکند. یعنی باید به اقشار نیازمند حمایت یا کمدرآمد جامعه و گروههای آسیبپذیر نیز توجه ویژه داشت.
در واقع، از شرکتها و بنگاههای اقتصادی و کسبوکارها انتظار میرود به فکر سودآوری و کسب درآمد از طریق روشهای سالم، فرآیندهای درست، فعالیتهایی قانونی و فراتر از استاندارد، و ایجاد نتایج بلندمدت و هودههای پایدار باشد.
“دکتر مجید گلپایگانی”، مشاور ارشد و مدرس سازمان مدیریت صنعتی ، دانشآموخته دانشگاه “هریوت وات” بریتانیا
امروزه با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به محیط زیست و نحوه کسب درآمد و خرجکرد و همچنین عملکرد کارخانهها و کسبوکارها و نهادهای خصوصی و دولتی نسبت به جامعه، انتشار گزارشات مسئولیت اجتماعی و پایداری اهمیت و جایگاه ویژه ای برای برندها و شرکتها پیدا کرده است. از سوی دیگر، بدلیل حضور این شرکتها در بورس و تاثیر نحوه حاکمیت شرکتی بر میزان موفقیت و شکست شرکت ها و تاثیری که نظام راهبری کسب و کار بر آنها دارند، گزارشات حاکمیت شرکتی و پیاده سازی مدلی مناسب از نظام راهبری در هیات مدیره و مدیریت عالی شرکتها، بسیار مورد توجه کسب و کار هاست. در این ویدئو بررسی میکنیم که مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی چه خدماتی در این دو حوزهی مدیریت که بتازگی در ایران نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته ارائه میدهد.
سه رکن اصلی پایداری شرکتی
سه رکن اصلی پایداری شرکتی عبارتاند از: توجه همزمان به منافع و سودآوری شرکت، توجه به کارکنان و مردم جامعه، و توجه به استفاده بهینه از منابع و حفظ محیطزیست. بیتوجهی به هر یک از این ارکان موجب شکست نسبی و ناکامی کسبوکار خواهد شد و در بلندمدت شرکت، اقتصاد و جامعه را دچار مشکل خواهد کرد. در یک جمعبندی کوتاه، شرکتها باید به مسئولیتهای اقتصادی و اجتماعی و زیستمحیطی خود همزمان توجه جدی داشته باشند.
ما چگونه شما را راهنمایی میکنیم؟
مسئولیت اجتماعی، با خلق و ترویج نگرشی چندبعدی و جهانشمول، موجب میشود تا در هر حركت و فعالیت سازمانی بُعد اخلاقی کامل و عمیقی حضور داشته باشد. بنابراین، پیش از هر چیز، ابتدا تیم مدیریتی باید از تأثیر تصمیمات و فعالیتهای شرکت بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست آگاه باشد و مسئولانه نقش خود را بپذیرد و تعریف کند. بدین منظور، ما با استفاده از ابزارهای متنوع ترویجی، آگاهسازی، سیستمها، دورهها و کارگاههای آموزشی برای کل مجموعه، شرایط توسعهی ظرفیت تفکر و توانمندسازی را فراهم میآوریم.
از طرف دیگر، جنبههای مدیریتی و سازمانی مسئولیت اجتماعی نیازمند طراحیِ مدل، تدوین نقشهی راه، پیادهسازیِ برنامهها و ارزیابی است. با استفاده از درسآموختههای موجود در این حوزه، الگوبرداری داخلی و خارجی، و بهرهگیری از روشها و ابزارهای كاربردی متناسب با ظرفیت و ماهیت هر سازمان، میتوان این دانش تخصصی را بهدرستی تعریف و دستیابی به نتیجهی آن را تضمین کرد. ما در این راه، با ارائهی خدمات مشاورهای و پژوهشی همراه شما هستیم. همچنین، وظیفهی خود میدانیم تا از طریق انتقال «بینش و نگرش» و «دانش و تجربه» به تیم کارفرما به استمرار اجرای کارها و پایداری نتایج کمک کنیم.
برای تحقق اهداف مذکور، مشاوران متخصص و مجرب ما در حوزهی مسئولیت اجتماعی شرکتی خدماتی منحصربهفرد (مشاوره، مدیریتی، آموزشی و پژوهشی) به شرکتها و سازمانهای ایرانی ارائه میدهند.
یکی از موضوعات مهم شفافسازی است؛ ارائهی گزارشهای پایداری (بهرغم آنکه هنوز الزام قانونی نشده است) بهانضمام گزارشهای عملکردی و عملکرد مالی شرکت حائز اهمیت و اثرگذاری بسیار است. ما در برنامهریزی جامع و یکپارچه که شرایط مسئولیت اجتماعی را از جنبههای مختلف تآمین کند مشارکت فعال خواهیم داشت و همراه شما خواهیم بود. ما کمک میکنیم نتایج عملکردی حاصله در قالب و چارچوبهای استانداردِ گزارشدهی و با بهکارگیری ابزارها و رسانههای مناسب، به تمامی ذینفعان و متولیان ذیحق ارائه شود. و نیز، فرآیند بهبود مستمر را شکل میدهیم تا این مهم همواره در جریان باشد و نتایج و اثرات بلندمدت فعالیت شرکت تضمین و منتشر شود.
خدمات و محصولات ما در حوزهی مسئولیت اجتماعی شرکتی
امکانسنجی، احیا و راهاندازی زیربناهای مدیریت مسئولیت اجتماعی
تدوین اهداف، استراتژیها و برنامههای مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
تهیهی نقشهی راه پیادهسازی و اجرای فعالیتهای مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
الگوبرداری از شرکتها و سازمانهای بینالمللی مشابه در صنعت مورد نظر فعالیت شرکت
طراحی مدل مسئولیت اجتماعی و پایداری برای شرکتها بر اساس استانداردهای جهانی نظیر SDG
شناسایی، تجزیه و تحلیل و اولویتبندی ذینفعان در مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
شناسایی موضوعات کلیدی و نیازها و انتظارات حال و آیندهی مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
تدوین و ارائهی گزارشهای مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
تهیهی گزارش مسئولیت اجتماعی شرکتی در راستای مدل تعالی سازمانی بر اساس ایزو 2۶000
تهیهی گزارش عملکرد سالانه با رویکرد پایداری شرکتی برای شرکتهای بورسی و غیربورسی بر اساس GRI
نظامها و فرآیندهای مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتی
تدوین دستورعملها و رویههای مرتبط با مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
طراحی و تدوین شاخصهای ارزیابی مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
تولید محتوا و توسعهی پورتال مدیریت دانش در حوزهی مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
ایجاد و استقرار واحد یا مرکز خدمات مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
توانمندسازی نیروها در حوزهی مسئولیت اجتماعی
توسعهی ظرفیتهای نیروی انسانی در سطوح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته
پرورش مدیران و کارشناسان متخصص در حوزهی مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
تربیت ارزیاب و کارشناسان خبره در حوزهی گزارشدهی مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی
برگزاری همایشها، کنفرانسها و سمینارهای تخصصی در حوزهی مسئولیت اجتماعی و پایداری
برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی در حوزهی مسئولیت اجتماعی و پایداری و اخلاق کسبوکار
برگزاری دورهی تخصصی مدیریتی MBA با گرایش مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی، ویژه صنایع مختلف
برخی پروژههای سازمان در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی
مسئولیت اجتماعی گروه صنعتی ایران خودرو
مسئولیت اجتماعی سازمان خدمات شهرداری تهران
مسئولیت اجتماعی موسسه مطالعات بینالمللی انرژی
چارچوب بینالمللی مسئولیتهای اجتماعی (GRI) هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)
استاندارد بینالمللی در حوزه توسعه شهری پایدار (ISO 37120) زیرمجموعههای شهرداری تهران
اجرای نظامنامه مسئولیت اجتماعی سازمانها و بنگاههای اقتصادی شهر تهران