ارزش‌یابی و طبقه‌بندی مشاغل

رویکرد عقلایی به مزد و تضمین پرداخت مزد برابر و مناسب در قبال کار برابر و در شرایط یکسان، رابطه‌ای صحیح میان نیروی کار و کارفرما ایجاد می‌کند. اگر افراد به‌طور دقیق به وظایف و مسئولیت‌های خود و نقش‌های سازمانی آگاه نباشند، هم‌سویی و هم‌دلی و مشارکت شکل نمی‌گیرد. با انتظام محیط کار و سامان‌دهی منطقی و عادلانه و به دور از هر نوع تبعیض، فضای تلاش و انگیزه‌ی افراد بیش‌تر می‌شود، کیفیت کار فردی بالا می‌رود، و بهره‌وری و اثربخشی گروهی و سازمانی تقویت می‌گردد.

اجرای طرح طبقه‌‎بندی مشاغل در هر شرکت تأثیرات ملموس وتعیین‌کننده‌ای دارد؛ از جمله: سامان‌دهی و نظم‌گرفتن تشکیلات سازمانی، کمک به مهندسی شغل، تعریف نظام حقوق و دستمزد و حداقل جبران خدمت، تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های پرسنلی و استخدامی (ارتقا و استخدام)، برنامه‌ریزی آموزشی و توسعه‌ی نیروی ‌انسانی، تهیه و تدوین استانداردهای مهارت‌های شغلی، برنامه‌ریزی نیروی‌انسانی و کمک در سیستم جذب و نگه‌داشت و پایان خدمت کارکنان.

ارزش‌یابی و طبقه‌بندی مشاغل از دیدگاه قوانین کار

اداره‌کل روابط کار و جبران خدمت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق قوانین ‌کار به‌منظور جلوگیری از کار اجباری و بهره‌کشی از کار دیگری و ایجاد مناسبات مزدی متناسب با بازار کار، نظام واحدی را برای ارزش‌یابی مشاغل تعریف و طراحی کرده است. این طرح برای تمامی کارگاه‌ها یک‌نواخت و فراگیر اجرا می‌شود و طبق قانون، تمامی واحدهای مشمول قانون کار که دارای حداقل 50 نفر کارگر مشمول (اعم از موقت و دائم) باشند ملزم به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و در غیر این‌صورت مشمول ماده‌ی 50 قانون کار خواهند بود.

ما چگونه شما را راهنمایی می‌کنیم؟

متخصصان ما در سازمان مدیریت صنعتی، دارای صلاحیت و مجوز دفتر مشاوره‌ی فنی طبقه‌بندی مشاغل و مورد تأیید اداره‌کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند. ما هم‌چنین تیمی داریم متشکل از مشاوران مدیریت و کارشناسان حرفه‌ای و مجرب (در حوزه‌های متنوع سازمانی و مدیریتی) که طراحان طبقه‌بندی مشاغل را همراهی و پشتیبانی می‌کنند. با همکاری نزدیک این دو تیم، ما قادریم طرح طبقه‌بندی مشاغل را متناسب با ماهیت کسب‌‌وکار، و نیاز و شرایط شاغلان و مدیران مرتبط تهیه و تدوین کنیم.

مراحل اصلی فرآیند طبقه‌بندی مشاغل

قبل از آماده‌سازیِ الزامات طبقه‌بندی، در ابتدا توصیه‌های لازم درخصوص بازنگری ساختار ارکان اساسی بر اساس مأموریت و استراتژی‌های مصوب شرکت ارائه می‌شود. گام اول طرح طبقه‌بندی عبارت است از طراحی ساختار تشکیلات تفصیلی پستی شرکت تا پایین‌ترین رده‌ی پستی و تهیه و تنظیم ساختار پست و شغل. کارشناسان ما (از طریق مصاحبه، توزیع پرسش‌نامه، و مشاهده) اطلاعات لازم در مورد مشاغل و پست‌ها را جمع‌ می‌آورند و سپس به تهیه‌ی جداول متنوع امتیازات (شامل امتیازات مشاغل، سرپرستی و شرایط کار، شناسنامه‌های شغلی و شناسنامه‌های پستی، تنظیم دستورعمل‌ها و ضوابط اجرایی طرح) می‌پردازند.

در صورتی که، طبق قانون، کارفرما موظف به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل باشد، راهنمایی‌های لازم برای ارسال گزارش‌های تهیه‌شده به اداره‌کل روابط کار و جبران خدمت انجام می‌شود و همراهی لازم برای پیگیری‌های موارد کارشناسی مرتبط تا تأییدات مربوطه از سوی کارشناسان این سازمان انجام می‌شود.

گام بعدی تطبیق کارکنان با طرح طبقه‌بندی مشاغل و اجرای طرح است. تیم مشاور با کمک مسئولان ذی‌ربط واحد منابع‌‌انسانی، فهرست اطلاعات پرسنلی و حقوق و مزایای دریافتی را (با حفظ شرایط حریم خصوصی و محرمانگی داده‌ها) دریافت می‌کند و در انجام تطبیق وضعیت افراد (که باید مبتنی بر ضوابط مربوطه انجام شود) با مسئولان ذی‌ربط همراهی می‌کند. سپس، جدول مزد کارکنان در چارچوب ضوابط معین  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی می‌شود.

سازمان مدیریت صنعتی، مشاور اصلی بنیان‌گذاری طبقه‌بندی مشاغل در کشور

پس از تصویب و اجرای طرح، احکام جدید کارکنان صادر می‌شود و از آن پس طرح طبقه‌بندی طراحی‌شده به‌عنوان یکی از فرآیندهای زیرسیستم جبران خدمت در مدیریت منابع ‌انسانی جاری خواهد بود. در همین راستا، مشاوران سازمان مدیریت صنعتی هم‌چنان به‌عنوان مربی در کنار تیم قرار خواهند داشت و، با مشورت‌های تلفنی، هم‌فکری و راهنمایی‌های لازم را در مورد مسائل موردی مرتبط ارائه می‌کنند.

مزایای استفاده از خدمت طبقه‌بندی مشاغل سازمان مدیریت صنعتی

وجود تیمی از مشاوران مدیریت و کارشناسان حرفه‌ای و مجرب در حوزه‌های متنوع سازمانی و مدیریتی که طراحان طبقه‌بندی مشاغل ــ دارای صلاحیت و مجوز دفتر مشاوره‌ی فنی طبقه‌بندی مشاغل و مورد تأیید اداره کل روابط کار و جبران خدمت ــ را همراهی و پشتیبانی می‌کنند.

ارائه‌ی خدمات جامع و یک‌پارچه چون: طراحی ساختار سازمانی، نظام‌های جبران خدمت (پاداش و مزایا)، مدیریت عملکرد و تجزیه و تحلیل شغل ، روابط و قوانین کار.

تجربیات متعدد سازمان در طرح طبقه‌بندی مشاغل برای صنایع، شرکت‌ها و سازمان‌های متنوع از بزرگ و کوچک، خصوصی و دولتی، هولدینگ و گروه شرکتی.

تسلط بر روش محاسبات بازپرداخت معوقات از قبل (Back pay) به صورت سال به سال.

تجربه متعدد در زمینه‌ی افزودن الحاقات به ضوابط اجرایی از جمله: برقراری جذب (فوق‌العاده‌ی بازار کار)، اعطای رتبه.

برخورداری از ابزارها و نرم‌افزار منعطف (برای تطبیق و محاسبات مزدی، ضریب‌ ریالی، گزارشات تطبیق، محاسبه‌ی معوقات، و صدور احکام پس از طرح و افزایش‌های سالانه).

برخورداری از بانک اطلاعاتی جامع و کامل از شرح شغل‌های صنایع متنوع و شرح‌های استاندارد.

برخی مشتریان سازمان در حوزه مدیریت پروژه