الف) کاهش ریسک انتقال بیماری:
بهداشت و گندزدایی- پروتکل بهداشت محیط کاری را آماده کنید (برای مثال نظافت محل کار بیشتر کرده و رویههای عملیاتی استاندارد (SOP) تهویه هوا را تقویت کنید.
- عملیات بررسی سلامت/دمای بدن را برای کارکنان و بازدیدکنندگان در محل کار انجام دهید.
- رفتارهای بهداشت فردی تمرین کرده و درباره فاصلهگیری اجتماعی آموزش دهید.
- برای افراد مقیم در محل کار ماسک، دستکش و وسایل ضدعفونی فراهم نمایید.
- برای کار در محل به صورت تیم A و تیم B عمل کنید.
- استفاده از محل کار را برای گروههای خاص محدود نمایید (مثال بازدیدکنندگان و یا افراد غیر ضروری) و از ملاقاتهای فردی، تعاملات رودر رو و اجتماعات اجتناب ورزید (مانند کارآموزیها و فعالیتهای روزمره).
- در صورت امکان دورکاری یا موقعیت کار در خانه (WFH) را فراهم کرده و برای آن زیرساختهای مناسب فناورانه (مانند راهحلهای IT ، VPN، ملاقاتهای مجازی شامل ویدئوکنفرانس) فراهم نمایید.
- سیاستهای مسافرتی را تنظیم نمایید (به عنوان مثال از سفرهای غیرضروری مخصوصأ به مناطق آلوده کم کنید، از مسافرتهای بین کارخانهای و حضور اشخاص ثالث جلوگیری کنید) و سیاستهای مرخصی برای افراد بیمار را جهت افزایش انگیزه و تشویق به احتیاط بازبینی نمایید.
الف) تمرکز بر عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سود آوری و اعتمادسازی برای مشتری
یک گروه پاسخ سریع برای نظارت بر بازاریابی، فروش و اعمال قیمتگذاری تشکیل دهید.- عوامل بسیار مهم اثرگذار بر فروش و سودآوری خود را بررسی و مدلسازی کنید و استراتژیهای ورود به بازار را با توجه به شرایط جدید مورد بازنگری قرار دهید. (به عنوان مثال عوامل دخیل بر اثربخشی تیم فروش در شرایط بحران را بررسی کنید).
- بر عواملی مانند اجتناب از سوءاستفاده از بحران برای کسب سودهای کوتاهمدت نظارت داشته باشید (مانند افزایش قیمت در شرایط کمبود)
- با مشتریان ارتباط برقرار کنید، به شرایط و نیاز مشتری اهمیت دهید؛ با آنها جهت کاهش خطرات و اطمینان از قطع نشدن خدماتتان صحبت کنید.
- مراقب تغییر رفتار مشتری باشید و به آن پاسخ دهید.
- اقدامات و پیامهای لازم جهت نشان دادن اطمینان و توانایی تحویل امور به مشتری را تعریف کنید (مانند بازاریابی چند کاناله و ارایه خدمات به روشهای اینترنتی)
- از طریق اقدامات کوچک (محلول ضدعفونی برای کارتخوان) و اقدامات بزرگ (دسترسی گسترده، سیاست مرجوعی) اطمینان مشتری را جلب نمایید.
- فرصتهای موجود جهت ارتباط قویتر با مشتریهای کلیدی را ارزیابی کنید. (برای مثال از طریق تماس، ارائه تخفیف، حمایت مالی)
- منابع خود را به کانالها، محصولات و خدمات کمتر آسیب دیده به طور مناسب اختصاص دهید (مانند فروش آنلاین و آفلاین)
الف) نقدینگی خود را با توجه به شرایط بحران به صورت بهینه مدیریت کنید.
یک تیم (مرکز) پایش نقدینگی جهت پیشبینی جریان نقدینگی و مدیریت/کاهش خطرات تشکیل دهید.- یک رفتار سختگیرانه و محتاطانه جهت مدیریت نقدینگی اتخاذ کنید و استفاده غیرضروری از نقدینگی را کاهش دهید.
- خود را برای تغییرات اساسی در چرخه تبدیل نقدینگی آماده سازید. (مثلا شرایط ارایه نقدینگی با تأمینکنندگان و یا دریافت نقدینگی از مشتریهای کلیدی)
- سرمایه در گردش را تنظیم کنید (مدیریت موجودی و شرایط پرداخت ها) تا از تحویل محصولات/خدمات با اولویت بیشتر مطمئن شوید.
- جدول زمانبندی تسویه بدهی و تعهدات خود را مرتبا مرور و بازبینی کنید.
- گزینههای تأمین اعتبار یا دسترسی به اعتبار را ایمنسازی کنید با وامدهندگان/ بانکها بر سر راههای اعتباردهی مذاکره کنید.
- ریسکهای اعتباری در حسابهای موجود را بررسی کنید.
- تعهدات مالی خود و شرایط فورس ماژور را بررسی کنید.
- مخارج سرمایه غیر ضروری را به تعویق بیاندازید.
- از خرج سرمایه کوتاهمدت/میانمدت پرهیز کنید. مگر این که توجیه بلندمدت واضحی داشته باشد.
- به هر حال، اگر نقدینگی مشکلی ندارد، فرصتهای پیشبرد دارایی را شناسایی کنید و با احتیاط در دوران شیوع از آن استفاده کنید (مانند بازسازی زیر ساختها، سرویس تجهیزات و … )
الف) هماهنگی، پاسخگویی سریع به تحوالت و برنامهریزی
یک تیم پاسخ سریع متمرکز و فرا بخشی بسازید تا موقعیت را نظارت و تحت کنترل خود داشته باشند و توان تصمیمگیری سریع داشته باشند (حق تصمیمگیری لازم به آنها اعطاء شود و افراد کافی برای حرکت چابک به منظور عبور از محیط چالشبرانگیز روزانه داشته باشند).- فرایندهای اساسی و منابع کلیدی را شناسایی نمایید (منابع انسانی، مالی، خرید، فناوری اطلاعات، حقوقی، املاک و غیره)
- جلسات روزانه پاسخ سریع جهت فراهم نمودن تحلیلهای مبتنی بر واقعیت برای فعال کردن تصمیمگیری سریع و با کیفیت بالا ایجاد کنید.
- سناریوی کلان: سناریوهای مختلف بر اساس شکل و درجه سختی اثرات اقتصادی طراحی کنید.
- مخصوص شرکت/داخلی: اثرات بالقوه بر گروه، سود و زیان، جریان نقدینگی و ترازنامه را بررسی کنید.
- خطرات موجود و آینده را مشخص، ردگیری و کاهش دهید.