همه چیز در مورد کانون‌ها و مراکز ارزیابی و توسعه

این را به خاطر داشته باشید که این روزهای سخت نیز می‌گذرد. ما در این روزها برای عزیزانمان و عزیزان دیگران بیشتر دقت و توجه خواهیم داشت. به گروه‌های حساس جامعه تا به بیماری مبتلا نشوند.

چگونه سلامت بمانیم و از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم. اگر به دنبال اطلاعات ویروس کرونا هستید؟ حتما به سایت‌ها و مراجع معتبر مراجعه کنید.  World Health Organization WHO. مطالعه مطلب “تاثیر COVID-19 بر کسب‌وکارها” هم می‌تواند مفید باشد.

این روزهای بحران شیوع COVID-19، خیلی‌ها –تا جایی‌که شرایط مهیا بوده است- از راه دور و از منزل دورکاری می‌کنند. به هر حال، چه آزادکار (فریلنسر) باشید و یا الان توانسته‌اید شرایط دورکاری را فراهم کنید؛ و به کاهش تردد در سطح شهر کمک کنید و به نوبه‌ی خود، به کاهش ابتلا و پیشرفت ویروس COVID-19 کمک می‌کنید، مطلب زیر برایتان مفید باشد.

کار کردن خارج از فضای دفتر کار موضوعی چالش‌برانگیز است.

چطور میشود خود را با این شرایط وفق داد و موفق بود؟ چطور می‌شود متمرکز و بهره‌ور بود؟ چگونه زندگی کاری را از کارها و مسائل خانه جدا کنیم؟

خبرگان چه می‌گویند؟

آن روزهایی که کار در خانه، تصویر فردی تنبل با لباس خواب و پیژامه بود، به سرعت ناپدید می‌شود. پیشرفت فناوری و هزینه‌های کمتر باعث شده است افراد بسیاری ترجیح دهند خارج از دفتر کار کنند.

آمار نشان می‌دهد در سال‌های 2005 تا 2012 در آمریکا موضوع دورکاری  80% رشد داشته است. مسلما مزایای بارز این نوع کار شامل انعطاف‌پذیری، استقلال، راحتی کار در فضای شخصی نیز تاثیر گذار بوده است. کار در خانه و دورکاری اگر به‌خوبی انجام شود، می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر خروجی باشد. مطالعه دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که بهره‌وری شاغلان در خانه، 13% بالاتر از همکاران دفتری است. افراد غالباً احساس می‌کنند در هنگام کار از خانه پیشرفت بیشتری دارند.

نحوه‌ی کار مؤثر در خانه:

برنامه منظم داشته باشید

“بدون نظارت، حتی با وجدان‌ترین ما نیز می‌تواند از راه به در شود!”

تنظیم یک برنامه زمانبندی نه تنها به روز ما ساختار می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا با انگیزه باقی بمانیم. اگر در یک دفتر کار می‌کردید روز را اینگونه شروع می‌کردید: زود بیدار می‌شدید، لباس می‌پوشیدید و سعی می‌کردید در محل کار از چیزهایی که حواستان را پرت می‌کند اجتناب کنید. چه به تازگی کار در خانه را شروع کرده باشید، و یا ماه‌ها یا سال‌ها این کار را انجام داده‌اید، باید بدانید که مدت زمانی طول می‌کشد تا بهترین ریتم روز خود را تعیین و تنظیم کنید.

همیشه، انتظارات واقع‌بینانه برای اهداف روزانه خود تعیین کنید. “برنامه‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید”. به خود اجازه دهید تا زمان‌های غیر موثر را هم تجربه کنید. و اگر مجبورید ساعت‌های زیادی را بر روی پروژه‌ای کار کنید، بعدا، برای جبران فشار کاری وقت استراحت و آزاد به خود اختصاص دهید.

مرزهای مشخص برای خود تعیین کنید

وقتی در خانه کار می‌کنید، به آسانی می‌تواند زندگی کاری شما در زندگی منزل کمرنگ شود. مگر آنکه مراقب مرزها باشید. اگر مرز کار و خانه مشخص نباشد، ممکن است احساس کنید همیشه در کار هستید و جایی برای بازگشت به خانه ندارید.

به همین دلیل مهم است فضای این دو را تفکیک کنید. یک راه این است که فضای فیزیکی جداگانه‌ای را برای کار خود اختصاص دهید. با این کار، دوستان و عزیزان شما خواهند دانست که اگر در خانه هستید، در ساعات کاری برنامه‌ریزی شده از محدودیت‌هایی برخوردارید. “اگر زنگ خانه زده شود، مگر اینکه واقعاً انتظار چیزی را داشته باشم، آن را نادیده می‌گیرم.” این کار کمک می‌کند متمرکز شوید، و در پایان روز هم به آسانی می‌توانید از حالت کار خارج شوید و فضای امن خانه را تجربه کنید. “زمانی را برای خود و خانواده در نظر بگیرید و آن را در تقویم روزانه خود قرار دهید به همان اندازه که کار خود را جدی در نظر می‌گیرید.”

اگر بر روی یک پروژه کار می‌کنید، نگران نباشید برای مدت زمانی، کار را متوقف کنید. متوقف شدن در وسط چیزی باعث می‌شود در ادامه یا روز بعد، با اشتیاق بیشتری به سمت آن بروید. این نکته برای همه‌ی افراد صادق است! اما به‌خصوص برای کسانی است که دورکاری و در خانه کار می‌کنند این باور ضروی است.

“ارنست همینگوی سعی می‌کرد در انتهای روز، کار را وسط یک پاراگراف ترک کند!”.

در برنامه، استراحت منظم داشته باشید

ممکن است کار کردن مداوم وسوسه‌انگیز باشد، به خصوص اگر بخواهید ثابت کنید که در خانه کارآمد هستید. ولی بدانید که “به طور منظم استراحت مغزی داشته باشید”. به چه میزان باید استراحت مغزی داشت و چگونه؟ محققان یک شرکت رسانه اجتماعی عادات کارآمدترین کارکنان خود را ردیابی کردند. آنها دریافتند که بهترین کارمند به طور معمول حدود 52 دقیقه با اشتیاق کار می‌کند، سپس 17 دقیقه استراحت دارد و این استراحت‌های ترمیمی شکل خاصی ندارند. ” می‌تواند خیره شدن به یک پنجره و یا خواندن روزنامه باشد. به همین سادگی!”

هر چیزی که به مغزتان فرصت بازیابی نیروی خود را بدهد، انجام دهید. مغز مثل هر ماهیچه دیگری است و باید استراحت کند”. پیاده‌روی کنید، ورزش کنید، حرکات کششی انجام دهید. سپس، به کار خود برگردید.

با دیگران در ارتباط باشید (متصل باشید)

دور شدن طولانی منجر به کاهش بهره‌وری و انگیزه می‌شود. بنابراین اگر در شغل شما به صورت روزمره با دیگران رو در رو ارتباط ندارید، باید تلاش کنید ارتباط برقرار کنید. برای قهوه و یا جلساتی منظم با همکاران، مشتریان و دوستان خود برنامه‌ریزی کنید.

توصیه این است که با سازمان‌های حرفه‌ای کار کنید. از شبکه‌های آنلاین مانند LinkedIn برای حفظ اتصالات با مخاطبین استفاده کنید. همچنین، دقت کنید که “دیده شدن” عامل مهمی برای ارتقاء افراد (یا حتی قربانی شدن افراد) است. تا آنجا که می‌توانید با همکاران و مافوق‌ها تعامل کنید. به دیگران بگویید چه کاری انجام می‌دهید. برخی از کارهایی را که آن روز انجام داده‌اید به اشتراک بگذارید.

“این موضوع نه فقط در شغل شما مهم است، بلکه برای بهزیستی روانی شما نیز لازم است”.

موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید

زمانی‌که در منزل کار می‌کنید، حفظ انگیزه دشوار است، به‌خصوص اگر عوامل حواس‌پرتی زیادی هم وجود داشته باشد -شبکه اجتماعی، انبوهی از کارهای خانه بر زمین مانده، مراجعات و توقع دوستان و دیگران. یک روش هوشمندانه برای حرکت مداوم این است که یک یا دو لحظه را برای تعیین آنچه می‌توانید در آن روز انحام دهید صرف کنید. نه اینکه چه باید و لازم است انجام شود. “در پایان روز وقت بگذارید و کارهایی را که انجام داده‌اید مرور کنید، نه کارهایی که انجام نداده‌اید.”

همچنین دفتری داشته باشید و وقایع هر روز را منعکس کنید. لیست کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید و تیک خاتمه بزنید. یادآوری روزانه آنچه توانستید به پایان برسانید، به ایجاد چرخه اخلاقی “ادامه دادن” کمک می‌کند.

برخی چالش‌های افراد در شرایط دورکاری:

  • قرنظینه شدن برای افرادی که اجتماعی و برونگرا هستند و نیاز دارند افراد دیگر در کنارشان باشند، دشوار است.
  • برای رفع حس تنهایی، زمانی را برای تماس تصویری با همکاران و دوستان خود بگذارید. شبکه‌ای از افراد مشابه شرایط خود پیدا کنید و یا بسازید و با آنان به بحث، گفتگو و مذاکره بپردازید.
  • برای کاهش حواس‌پرتی (ناشی از ارجاعات، شبکه‌های مجازی، …) در ساعات کاری خود به تماس‌ها و پیامک‌های غیر مرتبط با کارتان پاسخ ندهید. همچنین زمان در دسترس بودن خود را برای کار مشخص نمایید. در ایمیل‌های خود و یا اسکایپ زمان کار خود را اعلام کنید.
  • هر روز صبح، کار خود را با لیست اهداف روزانه و برندسازی و ترویج خود شروع کنید. با ایجاد دقایقی سکوت برای خود تمرکز ایجاد کنید. با انجام کارهای کوچک‌تر در ابتدای ساعت کاری، آمادگی لازم برای کارهای دشوار و سخت آن روز فراهم می‌شود و در باقی روز می‌توانید راحت‌تر وقت خود را صرف آن‌ها کنید.
  • در زمانی‌که قرنطینه و کاهش تردد مدنظر نباشد (مثل وضعیت بحران شیوع بیماری کنونی نباشد!) ساعت مشخصی را برای خروج از خانه تخصیص دهید. پیاده‌روی کنید، خرید کنید و به معاشرت بپردازید.
  • اگر لازم است برای یک پروژه اضطراری و یا مشتری بیشتر، ساعات بیشتر را صرف کار کنید. این دیدگاه را تقویت کنید که بعدا یک روز کامل دست از کار می‌کشم و یا زودتر کار را تعطیل می‌کنم، بدین ترتیب می‌توانید زمانبندی هوشمندانه داشته باشید.

توجه داشته باشید که چه در دفتر کار، چه در خانه و چه در فضای کار اشتراکی، کار نباید هویت شما را بگیرد. همیشه همان کسی باشید که هستید! در حال رشد، توسعه و کمال بیشتر.

اصولی که باید به خاطر داشته باشید:

آنچه باید انجام دهید:

  • برنامه زمانبندی داشته و به آن پایدار باشید.
  • در پایان روز به کارهایی که تمام کرده‌اید توجه کنید تا باانگیزه بمانید.
  • فضای کاری اختصاصی ایجاد کنید و به خانواده نشان دهید که در حین کار دردسترس نیستید.

آنچه نباید انجام دهید:

  • سعی نکنید تمام روز بدون استراحت کار کنید – بهره‌وری و انگیزه‌تان را از دست خواهید داد.
  • خود را قرنطینه نکنید – با همکاران و دوستان خود مراوده داشته باشید حتی در شرایط فعلی از راه دور و تماس تصویری.
  • تماس با همکاران و مدیران خود را نادیده نگیرید. مهم است که دیده شوید حتی اگر حضوری نباشد.

Ned Hallowell, author of the forthcoming Driven to Distraction at Work Steven Kramer, a psychologist and author of The Progress Principle

به دنبال حل مسائل سازمان خود هستید؟

برای مشورت با مشاوران حرفه‌ای مدیریت‌ومشاوران مجرب کسب‌وکارِ «سازمان مدیریت صنعتی»‌ در تهران و یا نمایندگی‌های استانی با ما تماس بگیرید، یا درخواست خود را آنلاین ارسال کنید.

مقالات پیشنهادی

قانون-پایانه-های-فروشگاهی
مشاوره مدیریت

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

انجام تکالیف جدید قانونی با ایجاد ساز و کارها و استقرار سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال برخط به سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی میسر است و سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یکی از شرکت‌های تاثیرگذار در این حوزه می‌تواند با ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به تحقق این تکلیف در شرکت‌ها کمک نماید.

مطالعه

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *