تعادل کار و زندگی | نمایشنامه صوتی + مقاله

نمایشنامه صوتی ” کار، پول، خانواده” در خصوص تعادل بین کار و زندگی

نمایشنامه‌ی صوتی “کار، پول ، خانواده” برگرفته از کتاب Life Matters نوشته راجر و ربکا مریل، در خصوص تعادل بین کار و زندگی و از سری مقالات  Executive Book Summaries است. هدف از ارائه این مجموعه توسعه توانایی‌های شناختی مدیران است. این نمایشنامه آموزشی به معرفی مشکل عدم تعادل بین فعالیت‌های شغلی و زندگی فردی و خانوادگی اشاره دارد. داستان نمایشنامه به زندگی فردی به نام هنری دانل اشاره دارد که به عنوان مشاور مدیریت در شرکت‌ها فعالیت دارد اما در عین موفقیتی که به عنوان یک خبره در مشاوره مدیریت دارد در ایجاد تعادل بین امور خانوادگی و شغلی خود با مشکل مواجه شده و با مشکل کمبود زمان روبروست …
شما را به شنیدن این نمایشنامه جذاب از طریق لینک زیر دعوت می‌کنیم.

تعادل بین کار و زندگی چیست و چگونه ممکن است؟

تعادل بین کار و زندگی درواقع، ایجاد برقراری نوعی تعادل بین برنامه‌ها و اهداف ماست و ایده‌ی اصلی آن است که مطمئن شویم برای تمام جنبه های مهم زندگی خود مانند همسر و فرزندان، پدر و مادر، رشد و توسعه فردی، فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه و … به اندازه کافی زمان صرف می‌کنیم.

در دهه ۱۸۰۰ ، طی انقلاب صنعتی و پس از آن ، صنعتگران و اتحادیه‌ها  توافق کردند که کارگران به یک روز تعطیل احتیاج دارند. که بعداً به یک “آخر هفته” دو روزه تبدیل شد. اما در آن روزها ، “کار” عمدتا دستی بود ، و هنگامی که کارگران محل کار خود را ترک می‌کردند ، کار خود را در آن محل باقی می‌گذاشتند. در نتیجه، قادر به استراحت بهتر ، دور از کار ، بدون نیاز به فکر کردن در مورد آن و یا نگرانی در مورد آنچه ممکن است در غیاب آنها رخ دهد ، بودند.

تغییر مفهوم کار و استراحت

با گذشت زمان و تغییرات اساسی در سبک زندگی بشر، عبارت “تعادل کار و زندگی” از ریشه نسبتاً جدیدتری سرچشمه گرفت. اولین بار احتمالاً در اواخر دهه ۱۹۷۰ در انگلیس و در اواسط دهه ۱۹۸۰ در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت و با تغییرات فناوری اخیر که باعث شده است افراد در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته در ارتباط باشند ، معنای جدیدی پیدا کرده است. تلفن های هوشمند ، فناوری کار از راه دور و مواردی از این دست باعث شده است که، حتی در تعطیلات، مردم “خاموش کردن” و استراحت واقعی را دشوار می دانند ، و شکایت اغلب این است که انتظار می رود مردم همیشه “در تماس” باشند ، بدون داشتن اجازه زندگی در خارج از محیط کار.

اهمیت تعادل کار و زندگی

اگر در مورد هرم مازلو چیزی نمی‌دانید، به طور کلی، مازلو می‌گوید: مردم نیازهایی دارند که باید به ترتیب برآورده شوند. نیازهای اساسی فیزیولوژیکی مانند غذا، آب و سرپناه، قبل از نیازهای دیگر باید برآورده شوند. پس از آن، مردم باید احساس امنیت کنند، و سپس دوست داشته شوند و به گروهی تعلق بگیرند. آنها سپس به سراغ مسائل عزت نفس ، نیازهای شناختی و نیازهای زیبایی شناختی می‌روند و سرانجام در راس هرم ، رسیدن به حقیقت خود یا دستیابی به توانایی‌های کامل ما به عنوان یک انسان وجود دارد.

انتظار ما اینست که کار، نیازهای اساسی را تأمین می کند: پول بدست آمدن غذا و مسکن را فراهم می‌کند و درآمد منظم به معنای ایمنی است. همچنین کار باعث می شود افراد به گروهی تعلق داشته باشند و عملکرد خوب در محل کار باعث افزایش عزت نفس می شود. سطوح پایین‌تر عمدتا از طریق جنبه های کاری تأمین می شود.

در راس هرم اما، نیازهایی وجود دارد که به سختی می توان تنها با کار آنها را برآورده کرد، و اینجاست که انتخاب سبک زندگی و داشتن وقت برای اوقات فراغت مهم می‌شود. این مدل تا حدی توضیح می دهد که چرا تعادل بین کار و زندگی یک مفهوم نسبتاً مدرن است، زیرا شما واقعاً تا قبل از اینکه نگران زیبایی‌شناسی یا خودسازی باشید، نیاز به تأمین نیازهای اساسی دارید تا وقت یا انرژی مورد نیاز خود را فراهم کنید. 

استرس و استراحت و جدا شدن از کار

در حالی که برخی از استرس ها می توانند بسیار مفید باشند ، استرس طولانی مدت و بالا می تواند منجر به مشکلات بهداشت روانی ، از جمله فرسودگی و افسردگی شود. اینها فقط مشکلات شخصی نیستند: مرخصی‌ پرسنلی که نیاز به درمان مشکلات بهداشت روان خود دارند برای مشاغل و کسب و کارها بسیارگران است. اما شرایط کاری ما، ترس از کاهش دستمزد ها، از دست دادن جایگاه شغلی، فشار های ناشی از مسئولیت های زندگی، بحران های مالی و اقتصادی، همه و همه باعث می‌شوند تا ما بیش از پیش در مواجهه با استرس باشیم. امروزه کاملا مشخص شده است که استراحت و به ویژه توانایی جدا شدن از کار برای کاهش استرس حیاتی است.

یک روند پیشنهادی دستیابی به تعادل کار و زندگی:

دستیابی به تعادل بین زندگی و کار می‌تواند یک چالش باشد ، اما ایده‌هایی هستند که می‌توانند در شروع کار به شما کمک کنند.

 

  1. ماهیت و مقیاس مسئله چیست؟

قبل از اینکه بتوانید کارها را بهتر کنید ، باید مشکل را درک کنید.

سعی کنید یک هفته دفترچه یادداشت داشته باشید، و مشخص کنید که چه مدت زمانی را برای هر فعالیتی صرف می کنید، چه در محل کار و چه در خارج از آن. این به شما ایده ای از تعادل زندگی و کار شما در زمان حال می‌دهد. و باعث می‌شود به شکلی دقیق متوجه شوید زمان خود را چگونه صرف می‌کنید و چه کارهایی انجام می‌دهید.

 

  1. سناریوی ایده آل را شناسایی کنید

از بسیاری جهات ، این کار کمی شبیه تفکر استراتژیک است.

ابتدا باید بدانید کجا هستید ، سپس کجا می خواهید باشید. به این فکر کنید که دوست دارید زندگی شما چگونه به نظر برسد.

تعادل ایده آل بین کار و خانه چگونه خواهد بود؟

دوست دارید وقت خود را چگونه بگذرانید؟

 

تکنیک ساعت ها یک تکنیک بسیار مفید برای برقراری تعادل بین کار و زندگی “ساعت” است.

دو صفحه ساعت را روی یک صفحه بکشید ، یکی برای یک روز هفته ایده آل و دیگری برای یک روز ایده آل در آخر هفته. روز را به چند قسمت تقسیم کنید تا نشان دهید چگونه می خواهید آن را سپری کنید: چقدر وقت در رختخواب ، چقدر وقت برای انجام کارهای منزل و سایر کارهای ضروری اما کسل کننده ، چقدر وقت برای کار و چقدر وقت برای کارهای دیگر. در مورد سایر موارد خاص ، اعم از بازی با کودکان ، تمرین یک ساز موسیقی یا یادگیری زبان ، دقیق باشید. نظم داشتن در ساعت شما را مجبور می کند فعالیت های خود را متناسب با زمان موجود دنبال کنید و می‌بینید که جاه طلبی‌های شما واقع بینانه است یا خیر. در صورت تمایل می توانید این تعداد را به هفت صفحه ساعت ، یکی برای هر روز هفته گسترش دهید.

هشدار در مورد بلند پروازی های خود واقع بین باشید. شما باید کارهای خسته کننده مانند نظافت و لباسشویی را هر از گاهی انجام دهید یا برای انجام این کار به شخص دیگری پول پرداخت کنید.

 

  1. برای رسیدن از “اکنون” به “آینده” چه تغییراتی باید ایجاد کنید؟

به وضعیت فعلی و سناریوی ایده آل خود نگاه کنید.

سه تا پنج تغییر اساسی را شناسایی کنید که به شما کمک می کند از “اکنون” به “آینده” بروید. به عنوان مثال ، اگر تشخیص داده اید که می خواهید اضافه کاری آخر هفته را به یک ساعت عصر یکشنبه شب محدود کنید ، پس برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهید؟

اقدامات مشخصی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • به همکاران خود بگویید که آخر هفته ایمیل ها را چک نمی‌کنید.
  •  روی ایمیل خود برای یادآوری افراد پیام “خارج از دفتر کار بودن” را فعال کنید ؛
  • آخر هفته تلفن و کامپیوتر خود را در جایی قرار دهید. اگر ایمیل های کاری شما به تلفن هوشمند شخصی شما وارد شد ، حساب را حذف کنید یا یک تلفن اختصاصی برای کار دریافت کنید.
  • به خانواده خود بگویید که چه هدفی را در نظر دارید و مشارکت آنها را جلب کنید.

 

ترفند های کمک کننده در ایجاد تعادل بین کار و زندگی

  • کمال گرایی را کنار بگذارید

بسیاری از افراد بیش از حد در سن جوانی تمایل به کمال گرایی پیدا می کنند که عامل اصلی آن نیاز محدود آنها به زمان و فعالیت های مشخص مدرسه ، سرگرمی و شاید یک شغل بعد از مدرسه است. حفظ این عادت کمال گرایی در دوران کودکی آسان است ، اما هرچه بزرگ می‌شوید زندگی پیچیده تر می‌شود. با بالا رفتن از نردبان محل کار و رشد خانواده مسئولیت‌های شما رشدی مضاعف دارند. کمال گرایی از دسترس خارج می شود ، و اگر این عادت کنترل نشود ، می تواند ویرانگر شود. گزینه سالم تر این است که نه برای کمال ، بلکه برای تعالی تلاش کنیم.

  • از برق بکشید یا خاموش کنید!

فناوری از بسیاری جهات به زندگی ما کمک کرده است، ارتباط از راه دور گرفته تا برنامه‌هایی که کار‌ها را آسان می‌کنند. اما همچنین انتظاراتی از قابلیت دسترسی مداوم را ایجاد کرده است. روز کاری هرگز به پایان نمی رسد. زمان هایی وجود دارد که شما باید فقط تلفن خود را خاموش کرده و از لحظه لحظه لذت ببرید. در حین بازی با کودک خود پیام ندهید و در حالی که با خانواده در تفریح هستید ، ایمیل های کاری ارسال نکنید. زمان را با کیفیت سپری کنید. با عدم واکنش به نوتیفیکیشن‌ها‌ی کار ، عادت قوی‌تری در انعطاف پذیری ایجاد می کنید. افراد انعطاف پذیر احساس کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند، در حالی که افراد واکنش پذیر کنترل کمتری دارند و مستعد استرس هستند.

  • ورزش کنید و مراقبه کنید

حتی وقتی مشغول هستید، برای کارهای مهم زندگی زمان هایی را کنار بگذارید. همانطور که به خوردن و آشامیدن و استحمام توجه می‌کنید لازم است تا به یکی از مهمترین نیازهای انسان که ورزش است هم توجه کنید. ورزش كاهش دهنده جدی استرس است.و با ایجاد اندورفین از طریق بدن احساس سرحالی و خوب در ما ایجاد می‌کند.

هر هفته چند قسمت از وقت خود را به مراقبت از خود اختصاص دهید ، خواه این ورزش ، یوگا یا مراقبه باشد. و اگر شما واقعاً به لحاظ زمانی در تنگنا هستید، با انجام تمرینات تنفس عمیق در هنگام رفت و آمد، یا یک جلسه پنج دقیقه ای مراقبه سریع در صبح و شب و یا عادت نوشیدن آب بیشتر برای کاهش فشار و استرس، شروع کنید. هنگامی که در مورد تعادل صحبت می‌کنیم، همه چیز برای تکمیل و دستیابی به یک هدف نیست ، بلکه باید شامل مراقبت از خود نیز باشد تا جسم ، روان و روح ما تازه شود.

  • فعالیت ها و افراد اتلاف کننده وقت را محدود کنید

ابتدا مهمترین موارد زندگی خود را شناسایی کنید. این لیست برای همه متفاوت خواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که واقعاً اولویت‌های شما را نشان می‌دهد ، نه اولویت های شخص دیگر. در مرحله بعدی، مرزهای مشخصی تعیین کنید تا بتوانید زمان با کیفیتی را به این افراد و فعالیتهای دارای اولویت بالا اختصاص دهید. حالا تعیین آنچه که باید از برنامه کوتاه شود آسان‌تر خواهد بود. اگر ایمیل یا گشت‌وگذار در اینترنت شما را به اتلاف وقت می‌کشاند ، قوانینی را برای ادامه کار خود تنظیم کنید. این ممکن است به معنای خاموش کردن اعلان های ایمیل و پاسخ دادن به صورت دسته ای در مدت زمان محدود هر روز باشد. و اگر می دانید که وقت شما توسط افراد سازنده کمتری خراب شده است ، راه هایی برای محدود کردن دیپلماتیک این تعاملات پیدا کنید. هر روز صبح را با گپ و گفتگو‌های بی‌هدف گوشه دفتر آغاز می‌کنید؟ مودبانه عذرخواهی کنید و جدا شوید. شب قبل از یک روز شلوغ و مهم ، با دوستان و همکاران به چت و تماس های بی حاصل می‌پردازید؟ برای دوستانتان یک پیام شب بخیر بفرستید و به رخت‌خوابتان بروید. روی افراد و فعالیتهایی تمرکز کنید که بیشترین پاداش را به شما می دهند.

  • ساختار زندگی و کار خود را تغییر دهید

به جای تلاش برای انجام همه کارها ، روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که در آنها تخصص دارید و بیشترین ارزش را برای آنها قائل هستید. هر چیز دیگری را به دیگری بسپارید یا واگذار کنید. تفویض اختیار می تواند یک موقعیت برد-برد باشد. این کار به همکاران و اعضای دیگر تیم شما نیز فرصتی می دهد تا چیز جدیدی یاد بگیرند و شما را آزاد می کنند تا بتوانید به اولویت های بالاتر خود توجه کنید.

  • قدم های کوچک بردارید و ممارست داشته باشید.

همه ما تجربیات مشترکی داریم، رژیم های پرشتابی که از بین می روند ، تصمیم های سال نویی که تا آخر فروردین فراموش می کنیم. بسیاری از مشتریان معتاد به کار خود دست به تغییرات فاحشی می زنند: ساعات کاری خود را از 80 ساعت در هفته به 40 ساعت کاهش می دهند و سرعت روزانه خود را از صفر مایل در روز به 5 مایل در روز می رسانند. این یک دستورالعمل برای شکست است. اگر می خواهید اسکریپت خاصی را در زندگی خود تغییر دهید ، از کوچک شروع کنید و موفقیت کسب کنید. و بعد از آن شروع به ساختن موفقیت های بزرگتر کنید.

جمع بندی

دستیابی به تعادل کار و زندگی ممکن است ، اما شما باید قلبا بخواهید که به آن برسید.

شما می توانید زندگی خود را کنترل کنید و برای چیزهایی که برای شما مهم هستند وقت بگذارید ، اما هیچ کس دیگری نمی خواهد این کار را برای شما انجام دهد. اگر می خواهید وقت بیشتری را خارج از کار خود بگذرانید ، باید زودتر کار را ترک کنید یا دیرتر برسید.

ممکن است لازم باشد که در مورد همکاران خود ابراز وجود بیشتری داشته باشید و به خصوص اگر کسی از شما بخواهد مطالب بیشتری را بپذیرید ، به خصوص شروع به گفتن “نه” . اما هنگامی که به دنبال ایجاد تغییرات هستید ، ممکن است تعجب کنید که دستیابی به تعادل بهتر بین کار و زندگی تا چه میزان دست یافتنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

به اشتراک گذاری این مقاله
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook